Alapszabályunk

PEST MEGYEI
TERMÉSZETBARÁT
SZÖVETSÉG

ALAPSZABÁLYA

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Szövetség neve: Pest Megyei Természetbarát Szövetség

rövidítése: PTSZ
székhelye: 1052 Budapest, Városház u.7.
jelvénye: fehér körmező alsó egyharmadán zölddel rajzolt, egymással kezet fogó két kéz, felettük stilizált hegyvidék, a körmező közepéből egy tőről fakadó 3 szál alpesi rózsa, melynek fehér a közepe, ( a Magyar Természetbarát Szövetség jelvényéhez hasonlóan) a rajzolat körül zöld nagy betűkkel a szövetség neve.
alakulás éve: 1991.
pecsétje: szabályos körben a szövetség neve, középen a PTSZ jelvényének közepe

A szövetség a természetjáró (turista) tevékenységet folytató társadalmi szervezet, amely saját értékei alapján önkéntesen szerveződik és ezek szellemében működik, magát a demokratikus civil társadalom szerves alkotórészének tekinti; politikai pártoktól és szervezetektől, valamint áramlatoktól független, politikailag és ideológiailag semleges; nem nyereség érdekeltségű; minden bevételét a természetbarát mozgalom céljainak megvalósítására fordítja; mindenben a tagszervezeteinek és a szervezett természetbarátoknak érdekeit képviseli és szolgálja.

2. Működését az egyesületi jogról szóló (1989. évi II.) törvény és az alapszabálya alapján fejti ki.

3. A szövetség törvényességi felügyeletét a területileg illetékes Ügyészség látja el.

4. A Pest Megyei Természetbarát Szövetség a Pest Megyei Természetbarát
Szakbizottság (PTSZ, mely 1951-ben alakult) hagyományainak folytatója és ápolója.

II. A SZÖVETSÉG CÉLJA ÉS FELADATAI

5. A szövetség célja

a természetjárás útján elősegíteni az egészséges életmód kialakítását és elterjesztését, a természet védelmét és a mindezekhez szükséges feltételek biztosítását.

6. A szövetség feladatai

a. felkelteni a természetjárás iránti igényt, növelni a természetjárásba bekapcsolódók számát, ösztönözni a természetjárás rendszeres gyakorlására,

b. kezdeményezni és ösztönözni a természetjáró (turista) szervezetek létrejöttét és elősegíteni ezek tevékenységét,

c. elősegíteni a szabadidő kellemes, hasznos eltöltését a sportjellegű testedzésre és a művelődésre egyaránt alkalmat adó programokkal,

d. túrák és táborozások szervezésével gazdagítani a természet, a haza és más országok, népek megismerésének lehetőségeit, és ezáltal hozzájárulni a hazaszeretet és a népek közötti barátság elmélyítéséhez,

e. ellátni a természetjárók érdekképviseletét,

f. biztosítani a természetjárás szakmai fejlesztését,

g. gondoskodni a túravezetők képzéséről és a természetjárók szakképzéséről;

h. gondozni a jelzett úthálózatot és közreműködni annak fejlesztésében,

i. elősegíteni a természetjárás céljait szolgáló intézmények és létesítmények létrehozását és fenntartását, valamint a természetjáró (turista) felszerelések és eszközök beszerzési lehetőségeit,

j. közreműködni a természetjáró (turista) szakirodalom és szaksajtó létrehozásában és terjesztésében,

k. propagálni, népszerűsíteni a természetjárás (turistaság) céljait, eszméit, intézményeit, lehetőségeit,

l. támogatni a környezet- és a természetvédelem érdekeit szolgáló törekvéseket,

m. közreműködni – speciális mentőszolgálat szervezésével is – a természetjárás során bajba jutottak mentésében,

n. fenntartani és fejleszteni a megyei természetbarát (turista) mozgalom belföldi és nemzetközi kapcsolatait,

o. lehetőséget teremteni a családok közös túrázására.

7. A szövetség a természetjáró tevékenységet általában gyalogos, kerékpáros, vízi túrázó, hegymászó, sítúrázó, barlangász szakágban fejti ki.

8. A szövetség feladatai ellátására részt vehet más társadalmi szervezetek, illetve gazdasági
társaságok létrehozásában, működésében.
III. A SZÖVETSÉG TAGSÁGA

9. A szövetség tagja (továbbiakban: tagszervezet) lehet:

a. valamennyi törvényesen bejegyzett társadalmi szervezet, amely a PTSZ Alapszabályát elfogadja és a szövetségi célok megvalósításában tevékenyen részt vesz,

b. minden sportegyesület, diák sportegyesület természetjáró (természetbarát, turista) szakosztálya (sportcsoportja), ha legalább 10 szervezett természetbarátot tömörít, amennyiben az egyesület okiratban átruházza képviseleti jogát a szakosztályra (sportcsoportra),

c. a természetjáró tevékenységet (is) folytató bármely gyermek és ifjúsági szervezet olyan csoportja, amelyre a szervezet okiratban átruházta képviseleti jogát,

d. a jogi személyiségű területi vagy szakági stb. jellegű szövetség, tömörülés (14. pont)

e. egyéb intézményekben működő, természetben űzhető szabadidősporttal foglalkozó csoportok.

A szövetség tagszervezet egyidejűleg más társadalmi szervezetnek is tagja lehet.

10. A szövetség pártolója lehet minden természetes, nagykorú személy, aki vállalja a szövetség erkölcsi és anyagi támogatását.

11. A szövetség pártoló jogi tagja lehet minden olyan jogi személy, amely belépéskor együttműködési megállapodásban kötelezettséget vállal a szövetség anyagi és erkölcsi támogatására.

12. A szövetség tiszteletbeli tagja:

A szövetség tiszteletbeli tagjává választható az a szövetségi tag, aki a szövetség elveinek és céljainak megvalósításáért több évtizeden át kimagasló eredménnyel dolgozott.

A tiszteletbeli tagot a közgyűlés választja meg, illetve törli.

13. A szövetségbe belépés illetve a szövetségből való kilépés

a. A szövetségbe való be- és a szövetségből való kilépés önkéntes. A be- és kilépés módját a szövetség szervezeti és működési szabályzata határozza meg.
Belépés a belépési nyilatkozat kitöltésével, valamint az első, legalább 10 személy utáni szövetségi tagdíj befizetésével válik hatályossá.

b. A tagok tagsága a szervezet megszűnésével, kilépésével vagy a tagdíj fizetés 1 éves elmulasztása miatti törléssel szűnik meg.

c. A pártoló tagság kilépéssel, a tagdíjfizetés 1 évi elmulasztása vagy elhalálozás miatti törléssel vagy fegyelmi kizárással szűnik meg.

d. A pártoló jogi személyek tagsága a jogi személy megszűnésével, kilépésével, vagy a tagdíjfizetés 1 éves elmulasztásával szűnik meg.

TAGSZERVEZETEK

14. a. A tagszervezetek szabad elhatározásukból – jogi személyiségű – önkéntes
csoportokat hozhatnak létre az egyesülési törvény rendelkezései szerint. Az így létrejött jogi személyiségű tagszervezetek és más elnevezésű csoportok saját alapszabályuk szerint kérhetik felvételüket a PTSZ-be.
Ezáltal szövetkező tagszervezetek közvetlen MTSZ tagsága megszűnik.
A PTSZ, stb., mint az MTSZ önálló tagja saját alapszabálya szerint tevékenykedik és ellátja saját tagszervezeteinek érdekképviseletét.

b. A tagszervezetek szabad elhatározásukból – nem jogi személyiségű – bizottságokat vagy más elnevezésű csoportokat is létrehozhatnak. Ezekben a csoportokban valamennyi létrehozó tagszervezet vezetője részt vesz, közösen alakítják ki a kívánt tevékenységi kört, amely a tagszervezetek tevékenysége összehangolásában, közös érdekképviseletében, későbbi szorosabb csoportok előkészítésében nyilvánulhat meg. A csoportok maguk szabják meg munkarendjüket, választhatnak – meghatározott időre – elnököt, elnökséget, intéző bizottságot saját elhatározásuk szerint.

c. Az azonos szaktevékenységet (gyalogos, barlangász, hegymászó, kerékpártúrázó, sítúrázó, vízi túrázó stb.) folytató tagszervezetek, illetőleg tagszervezeteken belüli szakági csoportok, szakosztályok a szakági tevékenység összehangolására és a sajátos társadalmi érdekképviselt ellátására jogi személyiség nélküli területi szakbizottságot hozhatnak létre.

d. A fenti a. és c. pontokban foglaltak szerint létrejövő jogi személyiségű csoportok, szövetségek és a bennük csoportosuló tagszervezetek PTSZ tagsága tekintetében a fenti a. pontban meghatározott szabályok irányadóak.

e. A b. és c. pontok alapján jogi személyiség nélkül létrejövő csoportokra a b.
pontban foglaltak irányadóak.

f. A fenti a. – c. pontok szerint létrejövő bármilyen csoportban való részvétel
önkéntes. A csoportban részt nem vevő tagszervezetek PTSZ tagsága és működése, kapcsolatrendszere változatlan marad. A csoportból a résztvevők bármikor kiléphetnek.

g. A csoportok szabadon létesíthetnek nemzetközi kapcsolatokat és elősegíthetik saját tagszervezeteik nemzetközi kapcsolatait is.

15. A tagszervezetek jogai és kötelezettségei

a. A tagszervezet joga:

- a szövetség küldöttgyűlésén küldöttei útján képviseltetheti magát, részt vehet a
határozatok meghozatalában, az ajánlások kialakításában, a szövetség tisztségviselőinek megválasztásában,
- véleményt nyilváníthat, javaslatot és indítványt tehet a szövetséget, illetőleg a természetjárást érintő bármely kérdésben,
- az adott naptári évre érvényesített (személyre szóló) természetjáró igazolvánnyal rendelkező egyéni tagjai igénybe vehetik a szervezett természetjárók részére biztosított valamennyi kedvezményt és támogatást, valamint az MTSZ és PTSZ kedvezményrendszere alapján a szövetség tagszervezeteinek egyéni tagjait megillető kedvezményeket és támogatásokat.

b. A tagszervezet kötelessége:

- a szövetségi alapszabály és a szövetségi szabályzatok betartása, tagjaikkal történő betartatása;
- a szövetségi célok elérésének, a szövetség tevékenységének elősegítése, erkölcsi és egyéb támogatása;
- az MTSZ küldöttközgyűlése által megállapított összegű szövetségi hozzájárulásnak (szövetségi tagdíjnak) – egyéni természetjáró tagjai létszámának megfelelően – évenkénti befizetése. (Kettős vagy többes tagság esetén minden egyéni tag csak annál a tagszervezetnél vehető figyelembe, ahol személyi természetjáró igazolványát érvényesíti.)

16. A párttolók jogai és kötelességei:

a. A pártolók jogai:
- véleményt nyilváníthat, javaslatot és indítványt tehet a szövetséget, illetve a természetjárást érintő bármely kérdésben,
- részt vehet a szövetség túráin és más nyílt rendezvényein.

b. A pártolók kötelességei:
- a szövetség erkölcsi támogatása;
- a szövetség tevékenységének elősegítése;
- a pártoló tagdíj befizetése.

17. A jogi személyiségű pártolók jogai és kötelességei:

a. A jogi személyiségű pártoló jogai:
- a belépés alkalmával megkötött megállapodás szerint – képviselőjük útján – közreműködhetnek a szövetség szerveinek őket érintő munkájában,
- véleményt nyilváníthatnak, javaslatot és indítványt tehetnek a szövetséget, illetve a természetjárást érintő bármely kérdésben

b. A jogi személyiségű pártoló kötelességei:

- a szövetség céljainak hatékony erkölcsi támogatása,
- a szövetség tevékenységének a megkötött megállapodás szerinti segítése,
- a megállapodásban meghatározott összegű évi tagsági díj és egyéb anyagi támogatás befizetése.

18. A tiszteletbeli tagok jogai és kötelességei:

a. A tiszteletbeli tag jogai:

- véleményt nyilváníthat, javaslatot és indítványt tehet a szövetséget, illetve a természetjárást érintő bármely kérdésben,
- részt vehet a szövetség küldöttközgyűlésén és a szövetség túráin, rendezvényein,
- saját szövetségi tagsági igazolványa alapján igénybe veheti a szervezett természetjárókat megillető kedvezményeket.

b. A tiszteletbeli tag kötelessége:

- erkölcsileg támogatni a szövetséget és elősegíteni annak tevékenységét.

IV. A SZÖVETSÉG SZERVEZETE

19. Tisztségviselők, küldöttek

a. A szövetség demokratikusan épül fel és működik. Testületeit és tisztségviselőit a tagszervezetek küldöttei alkotják, illetve választják. Testületi tag, tisztségviselő és küldött csak a szövetség valamely tagszervezetének, a PTSZ-nél érvényesített személyi MTSZ igazolvánnyal rendelkező – és a tisztségre szabályszerűen, igazoltan tagszervezet közgyűlése (taggyűlése) által megválasztott – egyéni tagja lehet.

b. A küldöttközgyűlés bármely küldötte az őt megválasztó tagszervezet közgyűlési (taggyűlési) határozatával visszahívható. A tisztségviselők és a többi elnökségi tagok visszahívására a küldöttközgyűlés jogosult.

c. a testületek saját működésükre határozatot hoznak és szabályzatot alkotnak, tagjaik tevékenységére ajánlásokat adnak.

d. központi tagszervezet tömöríti azokat az MTSZ tagsággal rendelkezőket, akik valamilyen ok miatt (pld. Egyesületi törvény) nem lehetnek önálló csoport tagjai.

A KÜLDÖTTKÖZGYŰLÉS

20. Általános rendelkezések

a. A küldöttközgyűlés a szövetség legfelső szerve, amely évenként ülésezik; és minden 4. évben egyben tisztújító közgyűlés is.

b. A küldöttközgyűlést a tagszervezetek közgyűlése (taggyűlése) által megválasztott küldöttek és a szövetség elnökségének tagjai alkotják.
Tagszervezetenként minden megkezdett 100 fő után 1-1 küldött választható a tagszervezet saját alapszabályának előírásai szerint. A tagszervezet létszámának meghatározásánál csak azok az egyéni természetbarátok vehetők figyelembe, akik az MTSZ tagsági igazolványukat a PTSZ-nél érvényesítették a tárgy évben.

c. A küldöttközgyűlésre – tanácskozási joggal – meg kell hívni a tiszteletbeli tagokat.

21. Küldöttközgyűlés összehívása

a. A küldöttközgyűlést legalább évenként egyszer -április hó 30-ig – össze kell hívni.
A küldöttközgyűlés színhelye eltérhet a szövetség székhelyétől.

b. A küldöttközgyűlést össze kell hívni, ha azt a tagszervezetek legalább egyharmada, vagy az elnökség az ok és cél megjelölésével kezdeményez.

c. A küldöttközgyűlést össze kell hívni, ha az összehívást a bíróság elrendeli.

d. A küldöttközgyűlést összehívásáról az elnökség gondoskodik. Az összehívás rendjét és a küldöttközgyűlésre tanácskozási joggal meghívandó személyek jegyzékét az elnökség állapítja meg.

e. A rendes éves közgyűlés időpontját legalább 45 nappal az esedékessége előtt közzé kell tenni. A közgyűlés előtt minimum 12 nappal a tagszervezetek részére postázni kell a meghívót, mely tartalmazza a közgyűlés helyét, idejét, valamint a közgyűlés írásos anyagait.

22. A küldöttközgyűlés határozatképes, ha a küldöttek több mint 50%-a jelen van.
Határozatképtelenség esetén a küldöttközgyűlés – az eredeti napirendi pontokkal – 30 perces várakozás után a megjelent küldöttek számától függetlenül határozatképes, ha a meghívóban ez szerepel.

23. Szavazás a küldöttközgyűlésen

a. A küldöttközgyűlés általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza meg határozatait. Szavazategyenlőség esetén az ügyvezető szavazata dönt.

b. A küldöttközgyűlés titkos szavazással hoz határozatot, ha a szavazásra jogosultak többsége – bármely küldött kezdeményezése alapján, nyílt szavazással – ezt kéri.

c. A szövetség feloszlásának vagy más szervezettel történő egyesülésének elhatározásához kétharmados szótöbbség szükséges.

24. A küldöttközgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

- az alapszabály módosítása és jóváhagyása,

- a szövetség elnökének, ügyvezető elnökének, elnökségi tagjainak, az ellenőrző testület elnökének, tagjainak és a tiszteletbeli tag megválasztása,

- az elnökség éves munkájáról készített beszámoló elfogadása,

- az ellenőrző testület beszámolójának elfogadása,

- bizottságok beszámolójának elfogadása,

- az ellenőrző testület munkájával kapcsolatban felmerült észrevételek megtárgyalása és ezzel kapcsolatos döntések meghozatala,

- az elnökség határozatai ellen a küldöttközgyűléshez beterjesztett fellebbezések elbírálása,

- döntés az éves gazdálkodási beszámoló elfogadásáról,

- az elnökség által beterjesztett költségvetési terv elfogadása,

- döntés a szövetségi vagyon elidegenítéséről,

- a korábbi küldöttközgyűlési határozatok és ajánlások végrehajtásáról szóló jelentés jóváhagyása,

- a szövetség fő céljainak és tevékenységének fő irányainak meghatározása,

- tájékoztatás az MTSZ küldöttközgyűlése által jóváhagyott évenkénti tagdíj összegének megállapításáról,

- kitüntetések, elismerések felterjesztése az MTSZ felé,

- a szövetség feloszlásának kimondása,

- a szövetség más szervezettel történő egyesülésének kimondása,

- feloszlás, megszűnés vagy egyesülés esetére rendelkezés a szövetség vagyonának hovafordításáról.

25. A küldöttközgyűlés a kizárólagos hatáskörébe tartozó kérdéseken kívül dönt minden olyan kérdésben, amelyet az elnökség, illetve valamely küldött a küldöttközgyűlés elé terjeszt, vagy a jogszabály a hatáskörébe utal.

26. A küldöttközgyűlésről részletes jegyzőkönyvet kell vezetni. A jegyzőkönyvet a
levezető elnök, jegyzőkönyvvezető és az e célra megválasztott két küldött hitelesíti. A jegyzőkönyvbe bármely küldött utólag is jogosult betekinteni. A tisztújító küldöttközgyűlés levezető elnökét a küldöttközgyűlés választja.

27. Rendkívüli közgyűlést kell összehívni, ha azt a tagszervezetek egyharmada, az elnökség, vagy az ellenőrző testület ok és cél megjelölésével írásban kezdeményezi, vagy a bíróság elrendeli. A rendkívüli közgyűlés tagjai az utolsó rendes éves közgyűlés küldöttei. A rendkívüli közgyűlésre a rendes éves közgyűlés előírásai vonatkoznak.

AZ ELNÖKSÉG

28. Elnökség működése, felépítése, jogai, kötelességei

a. A küldöttközgyűlés által 4 évre megválasztott 5 tagú elnökség irányítja a szövetség működését. Az elnökség a PTSZ működését érintő valamennyi kérdésben döntésre jogosult szerv, kivéve az alapszabály szerint a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyekben.
b. Az elnökség tagjai: elnök, ügyvezető elnök és 3 elnökségi tag. Az elnökség valamennyi tagját a küldöttközgyűlés választja meg az előző elnökség által felkért jelölőbizottság javaslatának ismeretében.

c. Az elnökség szükség szerint, de legalább negyedévenként egyszer tart ülést. Az ülésen az elnökség tagjai kívül tanácskozási joggal részt vehetnek az elnökség által állandó vagy esti jelleggel meghívottak is. Az ülések időpontját és napirendjét az elnök – akadályoztatás esetén az ügyvezető elnök – határozza meg. Az ülésezés rendjét az elnökség állapítja meg.

d. Az elnökség határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van. Az elnökség nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz. Szavazati egyenlőség esetén az ülés elnökének szavazata dönt.

e. Az elnökség tagjai kötelesek a 29. pont meghatározott elnökségi feladatokat teljes egyéni felelősség vállalásával a természetjárás és a szövetségi feladatok távlati és pillanatnyi követelményeinek megfontolt és körültekintő mérlegelésével lelkiismeretesen teljesíteni. Kötelesek felmérni a tagszervezetek és egyéni tagság véleményét, megismerni a tárgyi feltételeket és körülményeket.
Kötelesek az ismereteik szerint időszerű – az elnökség feladatkörébe tartozó – problémák, feladatok napirendre tűzését kezdeményezni. Döntési – szavazati- jogukat mindenkor tárgyszerűen, felelősen – minden személyes elfogultság, részérdek mellőzésével- kötelesek gyakorolni.
f. Az elnökség tagjai jogosultak a munkájuk ellátása, kötelezettségeik teljesítése körében szükségessé váló adatok, információk megismerésére, a szövetségi testületek jegyzőkönyveinek és más iratainak tanulmányozására, a megyei szövetség irataiba történő betekintésre, a tisztségviselőktől, a megyei szövetségtől és a tagszervezetektől adatok bekérésére.

g. Jogosultak az elnökségi üléseken álláspontjukat korlátozás nélkül kifejteni mind a napirenden lévő kérdésekben, mind pedig bármely egyéb szövetségi ügyben. Két elnökségi ülés között jogosultak írásban vagy szóban kifejteni véleményüket, javaslatokat, észrevételeket közölni a szövetség tisztségviselőivel, a szövetség testületeinek tagjaival. Az elnökség üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvbe az elnökség és a küldöttközgyűlés bármely tagja betekinthet.

29. Az elnökség
- a közgyűlés felhatalmazása alapján a közgyűlések közötti időszakban irányítja a szövetség tevékenységét

a. végrehajtja a küldöttközgyűlés határozatait; szervezi és ellenőrzi a szövetség tevékenységét, céljainak megvalósítását; megállapítja a szövetség éves munkatervét és esemény naptárát,

b. kidolgozza és folyamatosan karbantartja a szövetség szervezeti és működési
szabályzatát. Figyelembe veszi az MTSZ a túravezető képzés és továbbképzés, a szakoktatás, a minősítés, az országos túramozgalmak, a természetvédelmi szolgálat, a technikai munka, a táborozás, a térképkészítés, a hosszú távú vándortúrázás és a tájékozódási versenyzés vonatkozó szabályzatait,

c. gondoskodik a küldöttközgyűlések összehívásáról, előkészíti üléseit. Gondoskodik azok szervezéséről és az előterjesztések egyeztetett kidolgozásáról, beterjesztéséről,

d. szükség esetén munkabizottságokat hoz létre és beszámoltatja azokat tevékenységükről,

e.Szabályozza a szövetségbe való be- és az abból való kilépés módját,

f. dönt a tagszervezetek felvételéről, az ez irányú megállapodások megkötéséről, a tagság megszüntetéséről, a tagok törléséről illetőleg kizárásáról,

g. megállapodásokat köt az állami, társadalmi és más szervezetekkel, gondoskodik ezek végrehajtásáról,

h. dönt a költségvetés végrehajtása során szükségessé váló – szervezeti és működési szabályzatban elnökségi hatáskörbe utalt jelentősebb szerződések megkötéséről,

i. gondoskodik a szövetség megyei – országos – nemzetközi szintű képviseletéről,

j. fegyelmi jogkört gyakorol saját tagjai és a társadalmi munkabizottságok vezetői vonatkozásában,

k. gyakorolja a PTSZ számára a jogszabályban meghatározott egyetértési és véleményezési jogot,

l. valamennyi határozatáról, ajánlásáról, intézkedéséről írásban beszámol a küldöttközgyűlésnek;

TISZTSÉGVISELŐK

30. A szövetség elnöke

- elnököl – a tisztújító közgyűlés kivételével- a küldöttközgyűlésen és az elnökség ülésein,
képviseli a szövetséget az állami és társadalmi szervek előtt, valamint a bíróság előtt,
ellátja a küldöttközgyűlés és az elnökség által reábízott, valamint a szervezeti és működési szabályzat előírásai szerint ráháruló feladatokat.
Az elnök feladatait társadalmi munkában látja el.

31. A szövetség ügyvezető elnöke

- A szövetség ügyvezető elnöke szükség esetén helyettesítheti az elnököt a 30. pontban meghatározott feladatainak teljesítésében. Ezen felül ellátja a szervezeti és működési szabályzat előírásai szerint rá háruló feladatokat.
- a küldöttközgyűlés és az elnökség határozatainak megfelelően folyamatosan intézi a szövetség ügyeit,
- szervezi és összehangolja a küldöttközgyűlés és az elnökség határozatainak és ajánlásainak végrehajtását,
- előkészíti az elnökség üléseit, döntéseit,
- képviseli a szövetséget az állami és társadalmi szervek előtt,
- felelős a szövetség gazdasági rendjének megtartásáért,
- ellátja a szervezeti és működési szabályzat előírásai szerint reá háruló egyéb feladatokat,
- kibővített elnökségi ülést előkészíti.
Valamennyi feladatát társadalmi munkában látja el.

32.Tisztségviselők választása

A közgyűlés hatáskörébe tartozik a szövetség tisztségviselőinek megválasztása, így az
a. elnök,
b. ügyvezető elnök,
c. elnökségi tagok,
d. ellenőrző testület elnöke és tagjai.
A tisztségviselőket a közgyűlés 4 évre választja, mandátumuk lejárata után tisztségükben újraválaszthatóak.
A választást napirendre tűző közgyűlést megelőző 30 nappal a Szövetség elnöksége 3 tagú jelölő bizottságot választ. A jelölő bizottság köteles a tagok számára megadni a lehetőséget arra, hogy a tisztségviselőkre javaslatot tegyenek.
A választás tisztségenként külön-külön történik, először a szövetség elnökét, ügyvezető elnökét, majd az elnökség tagjai, ezt követően az ellenőrző testület elnökét, majd tagjait kell megválasztani.

Megválasztottnak az a tisztségviselő tekinthető, aki a jelenlévő szavazásra jogosultak több mint felének, + 1 fő „igen” szavazatát megszerezte.

AZ ELLENŐRZŐ TESTÜLET

33. A szövetség gazdálkodását a küldöttközgyűlés által megválasztott – elnök és 2 tagból álló – ellenőrző testület látja el. Az ellenőrző testület tagjává nem válaszható az, aki
- a szövetség elnökségének tagja,
- a szövetség felügyeleti szervének tagja,
- a szövetség alkalmazottja,
- a szövetségben gazdasági feladatokat lát el,
- büntetett előéletű.

34. Az ellenőrző testület feladata a szövetség működési gazdálkodás törvényességének ellenőrzése, a pénzügyi és gazdasági tevékenység rendszeres vizsgálata és szakmai segítése, melyet a Pest Megyei Sportigazgatóság pénzügyi csoportja végez megbízás alapján.

35. Az ellenőrző testület tevékenységéért a küldöttközgyűlésnek felelős, annak köteles beszámolni. Észrevételeiről, tapasztalatairól, javaslatairól rendszeresen tájékoztatja az elnökséget. Bűncselekmény alapos gyanúja esetén közvetlenül tájékoztatja a szövetség törvényességi felügyeletét ellátó ügyészséget. Jogszabályban feljelentési kötelezettség esetén büntető feljelentést tesz.
Az ellenőrző testület munkáját társadalmi munkában látja el.

V. A SZÖVETSÉG GAZDÁLKODÁSA

36. A szövetség a rendelkezésre álló vagyoni eszközökkel a jóváhagyott költségvetés szerint gazdálkodik.

37.A szövetség bevételei, jövedelme:

a. a tagszervezetek – egyéni tagjai létszáma alapján – MTSZ-nek fizetendő tagsági díj része,
b. a jogi személyiségű pártolók anyagi támogatása,
c. adományok, alapítványok,
d. hagyományozás (örökség),
e. rendezvények bevételei,
f. szolgáltatási tevékenységek ellenértéke,
g. az alaptevékenységet szolgáló gazdálkodó tevékenység,
h. reklámtevékenység, védjegyhasználat és szponzorálás,
i. konkrét sürgető célok érdekében, érvényes engedély alapján végzett gyűjtés,
j. állami, önkormányzati támogatás,
k. egyéb bevétel.

38. A szövetség vagyona lehet:

a. készpénz (bankbetét, folyószámlán lévő összeg),
b. követelés

39. A szövetség tartozásáért saját vagyonával felel. A tagszervezetek csak a szövetségi hozzájárulási díjat kötelesek megfizetni, a szövetség tartozásáért a tagszervezetek saját vagyonukkal nem felelnek.

40. A szövetség feloszlása vagy más szervezettel történő egyesülése esetén a határozatot kimondó küldöttközgyűlés rendelkezik a hitelezők kielégítése után fennmaradó vagyon hovafordításáról.
Ilyen döntés hiányában a vagyont a továbbra is működő tagszervezetek között kell – ezek egyéni tagjai létszámának arányában – felosztani. Feloszlatás vagy bíróság által megállapított megszűnés esetén a vagyon tekintetében az egyesülési törvény rendelkezései irányadóak.

41. A szövetség gazdálkodását a küldöttközgyűlés és az elnökség határozatai alapján a szövetség ügyvezető elnöke végzi.
Indokolt esetben az elnök, ügyvezető elnök és a tisztségviselők költségtérítésben részesülhetnek.

VI.EGYÉB RENDELKEZÉSEK

42. A szövetség önálló jogi személy.

43. A PTSZ az MTSZ-nek önálló tagjaként működik.
A PTSZ tagjainak külön tagsági díjat nem kell fizetni.

44. A szövetségnek az állami, társadalmi szervek, valamint a gazdálkodó szervezetek előtti képviseletére az elnök, az ügyvezető elnök, valamint az elnökség által megbízott személyek – a megbízásban meghatározott körben – jogosultak.

Záró rendelkezés

Jelen Alapszabályt a Pest Megyei Természetbarát Szövetség 2007. március 29-ei közgyűlése fogadta el. A korábbi alapszabály hatályát veszti.


Hírek, beszámolók