Útvonal-változások a Pest Megyei Piroson

Kihasználva az enyhe telet, sikerült a Pest Megyei Piros (továbbiakban PMP) további szakaszait is bejárni, GPS-el bemérni. A Gödöllő-dombság térképéhez (továbbiakban G-d) és Pest Megye Turistája igazolófüzethez mellékelt térképhez (továbbiakban Pmt) képest az alábbi változások vannak, ill. lesznek. A leírás sorrendje Verőce-Apajpuszta haladási irányt feltételez.
* A Verőce felől érkező jelzés a 2-es út előtti 800 m-en az országúton halad. Jelenleg innen a 2-es út mellett – a közben j-ról becsatlakozó OKT-val együtt – a falu végéig halad, majd itt j-ra kiágazva az Erdészházig, ezt követően a Lósi-patak völgyében az Óriások pihenőjéig vezet. A változás a 2-es út elérésétől kezdődik: itt egyenesen átmegyünk az országúton, majd a lépcsőlejárón a töltés aljára érve b-ra fordulunk. A Lázár-csárdánál j-ra, majd 180 m után b-ra fordulunk. A Czettler-ház mellett elhaladva erdőbe érve hamarosan egy lépcsőn felkapaszkodunk és b-ra fordulunk. Innen kis szintkülönbséggel a falu házai fölött megyünk. Keresztezzük az OKT-t, majd 440 m után j-ra kiágazik utunkból a Rockenbauer Pál kopjafához vezető út. További 530 m megtételével és kétszer b-ra kanyarodva érjük el a Gyadai-tanösvény kezdetét. Innen az Óriások pihenőjéig (2,42 km) jól kiépített, ismertető táblákkal is kiegészített tanösvényen haladunk. (Térképmelléklet neve: 01)
* Rád és Vácduka között a jelzés a Pmt-hez képest nem megy fel a Cseke-hegy oldalába, hanem a Burgundia-völgyben marad. (Térképmelléklet: 02 bal felső sarka)
* Vácduka és Csörög között az út nem vezet a vasútállomáshoz (ellentétben a Pmt-vel), hanem a Csörögi úton indul el Sződ felé. Csörög vá-on nincs pénztár, ezért helyette az igazolás Sződön történik. (Térképmelléklet: 03)
* Vácrátót és Őrbottyán között a turistaútra rátelepült egy lovarda, ezért a jelzett utat egy mostanival párhuzamos útra visszük. A kitérő útvonalat bejárta és máris lefestette az Erdőkertesi Természetbarátok Sportköre. (Térképmelléklet: 02)
* Vácegres után a jelzett út nem Pmt szerint az Egres-patak bal oldalán, hanem a jobb oldalán megy, ezenkívűl a Háromháznál nem a házak között, hanem az országút jobb kanyarjánál b-ra fordulva éri el az erdőt. (Térképmelléklet: 02)
* A Margitára felvezető úton a változás a G-d-hez képest az, hogy a Csemetéskert utáni kis kitérő nincs, azonkívül a S sáv jelzést elérve, avval együtt j-ra, majd 800 m megtétele után b-ra kanyarodik a Margita-csúcs felé. A G-d-n egyenesen is P j. megy, valóságban ez P+ jelzés. A jelzések a változásnak megfelelően vannak felfestve. (Térképmelléklet: 04)
* Gödöllőn a Bolnoka felé vezető PMP-t az épülő M31-es autópálya kétszer is keresztezni fogja, ezért a jelzéseket a következő útvonalon festjük fel a Honvéd út végétől (eddig az útvonal változatlan a korábbival): Repülőtéri út, Sportrepülőtér, az erdőt elérve az aszfaltút mellett lévő erdei úton (a Barátság I. olajvezeték felett) a gerincig, itt érjük el a meglévő PMP-t. Megjegyzés: az autópálya építkezése jelenleg még nem kezdődött meg, ezért valószínű, hogy az eredeti útvonal ebben az évben még járható lesz, a jelzést és a PMP-ről készülő térképet viszont nem egy évre tervezzük. (Térképmelléklet: 05)
* Az isaszegi szakaszt a G-d-n tévesen jelölték: a Rákóczi utcát keresztező (vasútállomás felöl érkező és Szoborhegyre vezető) jelzés P+, a PMP nem ezen, hanem a következő úton halad: Rákóczi u., Ady E. u.(az innen nyíló Madách utcában van a Falumúzeum, célszerű bélyegzőhely), Sápi u., Csata u., Szoborhegy. A jelzések elkészültek. (Térképmelléklet: 06)
* Az isaszegi erdőből kiérve a PMP j-ra fordul és kiér az Isaszeg-Pécel igen forgalmas országútra. Ezt elkerülendő többször bejártam a területet más útvonalat keresve, de igazán jó megoldást még nem találtam, Ha sikerül megtalálni, jelezni fogom.
* Győmrőről kivezető út továbbra is a Kossuth L. u-ról balra nyíló Farkasdi út, de ez utóbbi beépítettsége erősen megváltozott. Az út jobb oldalán bevásárlóközpont és a Harmónia Idősek Falva, b-ra uszoda. E két utóbbi épület között parkosított úton a sorompó mellett megyünk tovább és 100 m-re egy szépen megépített, vízeséssel, tóval is ellátott kis állatkertet találunk. A kerítés mellett (sorompót kikerülve) megkerüljük az állatkertet és a temetővel párhuzamos úton annak túlsó sarkához érünk. Innen a jelzés már a régi nyomvonalon halad. A sorompók nem minket hivatottak kizárni, mindkét intézmény hozzájárult a jelzés felfestéséhez és az út használatához. A jelzéseket a leírt úton festettem fel.
* M5 autópálya – 5-ös út közötti szakasz változásai. Az autópálya felüljárója után az Újerdő táblánál a G-d-vel ellentétben nem kanyarodunk b-ra, hanem egyenesen megyünk tovább. A Budapest-Lajosmizse vasútvonalat elérve nem a térkép szerint egyenesen megyünk át a síneken, hanem b-ra kanyarodva 300 m megtétele után. Az ócsai házakat elérve a j-ról becsatlakozó Vadász u- nál egyenesen továbbmegyünk még 200 m-t, ott derékszögű kanyart bevéve (a G-d-n az út továbbvezet egyenesen) érjük el a Kertész utat, melyen a Bugyi felé vezető útra érünk ki. Az Ócsai Tájvédelmi Körzet fokozottan védett területein korábban átvezető PMP-útvonal helyett jelenleg az út a Bajcsy-Zsilinszky u. –Némedi úton hagyja el Ócsát. Alsónémedi előtt az erdőbe érve az országút jobb kanyarulatából b-ra kitérve érünk ki az 5-ös útra. Itt előbb j-ra, majd a panziónál b-ra fordulunk. Ez az út már nyílegyenesen vezet a Duna-Tisza csatorna hídjáig. (Térképmelléklet: 08)
* Délegyháza – Taksonyi-híd. A Délegyházi tavaktól korábban a majosházi komp felé vezető út helyett jelenleg a volt P+ nyomvonalán (kis eltérésekkel) halad a taksonyi hídig, majd onnan Szigetcsépre, ahol csatlakozik az eredeti – komp felől érkező – piros úthoz. Dunavarsányon a vasúti sínen való átkelés után j-ra kanyarodunk (G-d-n egyenesen), elmegyünk a következő – Széchenyi – utcáig és azon megyünk végig. Az út végénél b-ra kanyarodunk. A Vörösmarty útat elérve azon megyünk 500 m-t. A benzinkútnál mi nem követjük az út kanyarulatát, hanem egyenesen megyünk tovább egészen az 51-es útig. Itt j-ra kanyarodunk és kb. 500 m megtétele után b-ra, a Duna-partra (G-d szerint korábban lement az út a partra). A Taksonyi hídtól a Bugyi-Taksony közötti országútig az Újlengyeli DSE a március 15-ei hosszú hétvégén felújította a jelzéseket. (Térképmelléklet: 09)
* A Pmt-hez képest a Ráckevén átvezető út megváltozott. A mostani útvonalvezetés a következő: Felső u. – Gárdonyi G. u. – Vasút sor – HÉV aluljáró – Kossuth L. u. – Árpád híd. A Ráckevei-Duna másik oldalán a PMP a Dömsödi -, Virág úton, Fanyilas sétányon keresztül halad Dömsöd felé. (Térképmelléklet: 10)
* Dömsöd és Apajpuszta között több változás is van a Pmt-hez képest. Korábban az út a halastavak gátján haladt, de magánosítás – és ennek mindenáron való érvényesítése – miatt voltunk kénytelenek az útvonalat megváltoztatni. Dömsödöt így a Némedi úton (balról temető) hagyjuk el és folyamatosan Ék-irányt tartjuk. Áthaladunk az utunkat 45 fokos szögben keresztező magasfeszültségű távvezeték alatt. A Dömsödi-árapasztó csatornát elérve j-ra kanyarodunk és a mellett – vasúti síneket is keresztelve – érünk ki a Kiskunlacháza-Kunszentmiklós országútra. Apaj és Apajpuszta között az útvonalat Kiskunsági Nemzeti Park írásos engedélye alapján úgy változtatjuk meg, hogy a Telepi úton haladva átmegyünk a Bugyi felé vezető országúton a falu széléig. Innen egy kis bal-jobbos úttörés után (jobbra focipálya) a kocsiúton megyünk tovább. 1,4 km-nél balra egy kocsiút ágazik ki, mi egyenes folytatjuk utunkat a mindvégig jól látható Apajpuszta felé. Mivel a pusztán átvezető úton egyetlen fa sincs, hamarosan útjelző oszlopokat fog kihelyezni a Tápiószelei Természetbarát Klub. (Térképmelléklet: 10)

Remélem e leírással sikerül az eltévedések számát minimalizálni. Őszre – a Pest Megye Turistája mozgalom 30 éves évfordulójára – reális esélyünk van a teljes felújítás befejezésére, új leírást is tartalmazó Igazolófüzet és egy PMP-t jelölő térkép kiadására. Mindezekkel együtt az útvonal bejárása vélhetően több örömet fog okozni az azt teljesítőknek.

2007.03.24.

Notter Béla

2007.04.04-én két kiegészítést teszek a fent leírtakhoz:

  1. Az Isaszeg-Pécel kérdéses szakasza megoldódott: az isaszegi erdőből kiérve 40 m-t egyenesen előre megyünk, majd ott a kocsiutat elérve azon balra fordulunk. Ezen 930 m-t megtéve kiérünk egy murvával leszórt útra (ezen jön be balról a S j.), mi j-ra fordulunk. 200 m után egyenesen megyünk a tanyák között az Isaszeg-Pécel országút felé, míg a P+ balra felkanyarodik a Bajtemetés felé. 40 m-el az országút előtt érjük el az eddig országúton haladó PMT-t és b-ra betérünk az erdőbe. A P+ jelzésig az Útvonalkövetők Klubja felfestette a PMT-t. Köszönet nekik érte! (Térképmelléklet: 11)
  2. Kosd és Rád között a G-d-hez képest az a változás, hogy a kosdi erdészháztól 900 m-re egy jobb-kanyar után hamarosan b-ra fordulunk és az erdőben folytatjuk utunkat (a G-d-n a turistaút továbbment és csak a szőlők között fordult balra). (Térképmelléklet: 12)

Kérek mindenkit, akinek a PMP-vel kapcsolatban észrevétele, javaslata van, a Hozzászólásokban, vagy E-mail-ben (notter@fotnet.hu) írja meg nekem.

Köszönettel: Notter Béla


Hírek, beszámolók