Nyári túra a Holdvilág-árokban – az Isaszegi Természetbarát Klub beszámolója

2007-07-01

2007. 06.30-án a gödöllői Margita tagjaival kiegészülve 14-en vettünk részt egy szép pilisi túrán. Úgy alakult a résztvevők és a kocsik aránya, hogy épp kitöltöttünk három kocsit. Így nem kellett többszöri átszálással a túra kiindulási helyére, Pomázra utazni.
1/4 8-kor indultunk Isaszegről és viszonylag jó tempóban tudtunk Pesten-Budán áthajtani.. Pomázon a HÉV-állomásnál hagytuk az autókat. A Z sáv jelzésen indultunk el, kis ideig a Dera-patak mellett, ahol szép gyaloghidak vezetnek a túlparti lakóházakhoz. A Szt. István tp. mellett (1. kép) mentünk tovább. Az egyre csinosodó pomázi utcák csúnya kontrasztja volt egy nagy szemétkupac (2. kép). Az írástudatlan szemetelők majdnem kidöntötték a szemétlerakást tiltó táblát.
A Z jelzést elhagytuk a Z háromszög kedvéért, amelyen elértük a Janda Vilmos kulcsosházat (3. kép). Itt reggeliztünk meg. Nagy örömünkre szolgált a ház jó állapota, nem úgy, mint a Gyopár-forrásé. A viz eltünése a forrásból nem róható fel a hegyivandáloknak, a tábla eltüntetése viszont igen (4. kép). A forrás mellett lévő pihenőasztalt elszántan védte egy szarvasbogár (5. kép).
A Z négyszögön értük el utunk legszebb részét a Holdvilág-árkot, innen már utunk végéig a P+ jelzésen haladtunk. Itt minden megtalálható, ami feledhetetlen élménnyé teszi a természetjárást: barlangokat (6. kép), mély szakadékvölgyet (7-8. kép), kiépített lépcsőket (9. kép), jóízű forrást (10. kép).
100 m-re voltunk Kiskovácsiban a buszmegállótól, mikort jött a buszunk. Leintettem; a buszsoför volt olyan rendes, hogy megállt nekünk. Gyorsan fellszálltunk és a buszmegállóban rendeztük a viteldíjat. Pomázon megnéztük a Magyar Néprajzi Gyűjteményt. Nagyon szépen berendezett szobák, népviseletbe öltözött bábuk (11-13. kép) voltak Székről, Kazárról, Rimócról stb. Népviseleti babákat láthattunk a közelünkből – Tura, Hévízgyörk, Boldog – is. Mindenkinek ajánlom a gyűjtemény megtekintését.