Archívum: 2006-10

Bakony, 2006. október 14.

2006. október 14-én a Bakonyba vezetett a Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályának a túrája. 49 fő vett részt a túrán, amely létszám idén csúcsnak tekinthető.

Útvonal: Gézaháza th. (P+) – Kő-árok (Z) – Cseszneki vár (PL) – Kőmosó árok (P+) – Felső kőhegy (P) – Ördög-árok (P)–Dudar, volt v.m. (P)

Túratáv: 19 km
Emelkedő: 300 m

Fél kilenckor megkezdhettük a túrát Gézaházáról. Szép őszi idő mutatkozott mára. A turistaházról már csak múlt időben lehet beszélni. Kapuján tábla, magánterület, kutyával védett. Ezt a turistaházat is elérte a végzete, úgy tűnik, privatizálták. Balról megkerülve, rétet keresztezve értünk le a Kő-árokba. Hangulatos kis szurdok, víz csak olvadáskor vagy nagy esőzéskor folyhat benne. Elég nehéz jó felvételeket készíteni ezekben a szurdok völgyekben a fényviszonyok miatt. Persze azért kísérletet lehet tenni, a csatolt fényképek megmutatják az eredményt. Az árok vége felé jobb kézről hatalmas mészkősziklák koronázzák a látványt. Egy-két kisebb kőodút is fel lehet keresni a szikláknál. Az árok megszelídül, hatalmas bükkösön keresztül hagyjuk el, nemsokára Cseszneki bekötőútnál találjuk magunkat. Összevárjuk a társaságot, együtt megyünk fel a várhoz. Aki még nem látta a felújítás óta, meglátogatta a belső részt. Igaz, hogy több mint egy évtizedig piszmogtak a felújítással, állagmegóvással, de az egyik legszebb várrumunk lett Csesznek vára. Az is tény hogy nagyon szép a fekvése, na meg könnyen megközelíthető. A csapat nagyobbik felé elindult a betervezett második árok bejárására.

A Cseszneki vár alatt található meg a rövid, de igen látványos Kőmosó-árok. A jelzés ugyan az árok felett vezet, de az árok belsejében is lehet közlekedni, mivel mostanában nem sok eső esett. Nagyon gyengén csordogált a víz, a középső részén levő vízesés így alig ’működött’. Pár száz méter után, jobb kézre egy kis barlang is megtekinthető. Inkább odú mint barlang, a nyílása a sziklafalban 15 m-re van az árok aljától. A barlang megtekintése után a jelzés visszavezetett a várhoz. Félórás pihenőt tartottunk itt, egy kulturált kis vendéglő teraszán. Négyen úgy döntöttek, hogy nekik már megvolt a mai napi km adag, úgyhogy ők busszal átmentek Dudarra. A többiek folytatták a túrát, irány az Ördög-árok!
Az útról visszatekintve a mészkőszirtre épített vár mondott búcsút a csapatunknak. Ezután jelzésünk több kilométeren keresztül erdőben vezetett. És ez tényleg erdő volt, 60, 80 éves bükkfák alatt meneteltünk. Több árkot is kereszteztünk, mielőtt elértük volna az Ördög-árok alsó bejáratát. Az Ördög-árok nem okozott csalódást, Bakony egyik legszebb szurdokát ismerhettük meg ez alkalommal. Hatalmas, asztalnyi méretű mészkősziklák a szurdok aljában, valóban mintha egy ördög dobálta volna szanaszéjjel a köveket, sziklákat. Oldalt látványos sziklafalak kísérik végig az utunkat. Kb. 2 km hosszú ez a szakasz. Most nem volt semmi víz az árokban, habár a felső szakasz eléggé tócsás volt. Valószínűleg a kövek közötti réseken a sziklák repedéseiben csörgedez lefelé a patak. Pár helyen a sziklákban jobb és bal oldalt egyaránt kisebb barlangokat, odúkat, repedéseket is fel lehet fedezni. Az árok közepe táján összevárta magát a csapat egy negyedórás pihenő keretében. A felső szakaszon még létra is volt, segítendő a sziklákon való feljutást. Minden turistának nyugodt szívvel a figyelmébe ajánlom az Ördög-árok felkeresését! Az árok után fiatal erdőn keresztül vitt az utunk, majd szántóföld mellett értünk be Dudar új település részébe. A busz a régi vasúti megállóhely közelében várt bennünket. Mivel még három óra sem volt, egy kis pihenő után úgy döntöttünk, hogy átbuszozunk Bakonynánára a szomszéd faluba. A túrakiírástól eltekintve felkerestük a Gaja patak egyik legszebb részét, a Római fürdőt. Egyébként az Országos Kék Túrának ez is része.
10 percen belül ki is szálltunk a buszunkból. Mindenki eljött a 3 km-es sétára, hogy megtekintse a nevezetes szurdokot. Az induláskor meglepetés ért bennünket, a Gaja patak mentén is parcelláznak már, lassan alig lehet majd közlekedni a parton. Egy ház kikerülése után a patak partján vezetett a jelzésünk, alattunk vagy 20 m-re csörgedezett a patak. Látványos rész ez is, persze aki már volt a Római fürdőnél, az tudja, az az igazi látványosság! A Római fürdő előtt vagy 100 m-el kulturált pihenőhely került kialakításra. Most is használatban volt, páran szalonnát sütöttek a tűzrakó helyen. Ennek illatát már jóval messzebbről érezni lehetett! Több mint negyed órát töltöttünk el a Római fürdőnél. Tulajdonképpen a Gaja patak mintegy 30 m-es szurdokát nevezik így. A patakot körülvevő sziklák tényleg monumentálisak, az ember nehezen tudja elképzelni, hogy egy ilyen kis patak hogyan képes a medrét kialakítani a kemény mészkőben. Aki a kicsiny vízesést alulról is látni akarta, a sziklamászó tudománya segítségével megtehette. Visszafelé ugyanazon az útvonalon tértünk vissza a várakozó buszunkhoz. A mai túránkon nem volt sok szint, de annál több volt a látnivaló, amint a feltett képek is mutatják! A következő túránk a Velencei hegységbe fog vezetni novemberben.

(Megjegyzés: A Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályának honlapján más képek is megtekinthetők a túráról.

Muskovics András szakosztályvezető

Gaja patak, Római fürdő
13.
Római fürdő vízesése

(A csatolt fényképeket Kutasi Zsuzsa készítette)

2006-10-26

Börzsöny, 2006. október 7.

2006. október 7-én a Börzsönybe vezetett a Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályának a túrája. 34 fő vett részt a túrán. Relatíve igen kevesen jöttünk össze, idén talán a legkevesebben. Ez betudható a MOL 15 éves megalakulására szervezett össznépi ünnepélynek Százhalombattán, na meg ezen a hétvégén is szüreteltek még egypáran a tagjaink közül. Két lehetőség közül választhattak a résztvevők:

1. variáció: Letkés (K+) – Sákola tető (K+) – Koppány nyereg (K+) – Nagy Koppány (K+) – Nagyirtás puszta (K+) – Kisinóc th. (S+,Z+,S,S )

Túratáv: 18 km
Emelkedő: 900 m

2. variáció: Nagyirtás puszta (K+) – Kisinóc th. (S+,Z+,S,S)
Túratáv: 6 km
Emelkedő: 250 m

Letkés központjából indult neki a hosszabb túrát választók 26 fős csoportja a kék + jelzést követve. Az erdőszélét hamar elértük, visszatekintve Letkés és az Ipoly völgy egy részének panorámája volt látható. Az első komolyabb emelkedő a Sákola tetőre való felmenetel volt. Ezen a szakaszon, csodák csodája, egy másik turistacsoporttal találkoztunk. Az utóbbi időkben jóformán csak egy-két fős társasággal kereszteztük az útjainkat túráink során. A Sákola-tetőről nincsen jó kilátás. 1 km-re viszont jól jelzett 50 m-es kitérő árán kiváló panoráma adódik a déli irányban levő Nagy-Galla, illetve nyugati irányba a Nagy-Koppány felé egy tisztásról. Ez a szakasz aránylag nem régen kerülhetett kijelölésre, a gerincen sok helyen csak most alakul ki az ösvény. Mindenesetre sűrűn találhatóak a turistajelzések. A tisztáson tartottuk meg az első pihenőnket. Az időre nem lehetett panasz, napozni is kiválóan lehetett.

Félórás pihenő után tovább folytattuk utunkat a zárt erdőben. A fák levelein mindjobban látszódik az ősz közelsége. A Koppány-nyeregig vesztettünk vagy 100 m szintet, persze csak azért, hogy a második kapaszkodónk is megizzasszon bennünket. Kiérve az erdőből, füves területen kellett megtenni az utolsó lépéseket. Börzsöny e részének legszebb panorámájában lehet gyönyörködni a Nagy-Koppányról. Jól látszik a Dunakanyar egy része a Szent Mihály heggyel, nem beszélve a közelebbi börzsönyi hegyekről, völgyekről. Itt is tartottunk pihenőt, ebédeléssel, bámészkodással egybekötve.

A csúcsról hamar leértünk a Kóspallag-Nagybörzsöny közötti erdészeti aszfaltos útra. Bár nekünk a piros + jelzésen jobbra el kellett volna fordulnunk a Bükkös-árok irányába, mi az erdészeti úton besétáltunk Nagyirtás-pusztára megnézni a Szent Orbán fogadót. Rengeteg ember volt a fogadónál, kihasználva a szép napsütéses hétvégét. Persze ide legálisan személygépkocsival is el lehet jönni a Kisinóci turistaháztól. A fogadó átalakítás alatt van, de folyamatosan üzemel. Komoly komplexum lesz a végén belőle az erdő közepén.

Egy kis sörözés után visszasétáltunk a kisvasút végállomásáig és elindultunk lefelé a Bükkös-árok irányába egy kis patak völgyben. Ennek a lemenetelnek is meglett a böjtje. A Bükkös-ároknál megkezdtük a kapaszkodót. Az ösvény egyik pontjáról jó rálátás volt a Szent Orbán fogadóra. Igazából innen lehetett látni, milyen hatalmas lesz az új épület, mögötte az uszodával és egyéb épületekkel. Továbbra is felfelé vezetett az ösvényünk. Végül egy meredek kapaszkodó a kopasz hegyoldalon, és máris a Sós-hegy 584 m-es csúcsán állhattunk. Innen talán még szebb a kilátás a Dunakanyarra. Nyugat felé az Esztergomi Bazilika kupolája is látszódott. A szép időre való tekintettel itt is eltöltöttünk egy kis időt.

A zöld jelzésen folytattuk utunkat. Hogy-hogy nem, sikerült eltévelyegnünk! Így kihagytuk a Nagy-Sas hegyet, pedig ez is szép kilátópont lett volna. Persze a turista ilyen helyzetben sem esik kétségbe, előbb-utóbb megtalálja a neki megfelelő utat. 10 perces kolbászolás után ráakadtunk a Ló-hegyi patakra, a mellette vezető sárga jelzésünkre. Hamarosan leértünk a Kisinóci turistaházhoz. 20 percet kapott a társaság, hogy magához vegye a megmaradt ételét, illetve a folyadékveszteségét pótolni tudja.

A kisebb túrát választók is vártak már bennünket, ők a hosszabb túra második szakaszát tették meg Nagyirtáspusztától a Kisinóci turistaházig. A következő túránk a Bakonyba vezet, Csesznek, Gézaháza, Dudar környékére. Ezt a túránkat akár szurdok túrának is nevezhetnénk, mivel három szurdok felkeresését terveztük be erre az alkalomra. (Kő-árok, Kőmosó árok, Ördög-árok)

(Megjegyzés: Több kép megtekinthető a Dunai Finomító Természetbarát Szakosztály honlapján.

Muskovics András
szakosztályvezető

(A csatolt fényképeket Kutasi Zsuzsa készítette)

1. Pihenő a Sákola-tető utáni tisztáson

2. Panoráma a Nagy-Koppányról 1.

3. Panoráma a Nagy-Koppányról 2.

4. Dunakanyar látképe a Szent Mihály heggyel

5. Kilátás Esztergom irányába

2006-10-18

Mátra, 2006. szeptember 23.

2006. szeptember 23-án a Mátrában túráztunk. A túrán 45 fő vett részt. A szokásoknak megfelelően két lehetőség között választhattak a résztvevők:

1. variáció: Mátrafüred – Peres bérc – Hármashatár (P) – Kis-kő (Z ) – Hármashatár – Hidas bérc – Dobogó – Kékestető – Sas-kő (K) – Markazi kapu – Mária kép (Z, ZL) – Rókalyuk-tető – Markazi vár- Markaz

Túratáv: 18 km
Emelkedő: 850 m

2. variáció: Kékestető – Sas-kő (K) – Markazi kapu – Mária kép (Z, ZL) – Rókalyuk-tető – Markazi vár – Markaz

Túratáv: 9 km
Emelkedő: 150 m
Az első variációt választó turisták szálltak le először a buszról. 26-an indultunk neki a hosszabb túrának Mátrafüredről. Mivel a Bene vár környékén már többször voltunk, a Kékesre is felmentünk erről a gerincről, most egy másik útvonalon ’hódítottuk’ meg az ország legmagasabb pontját. A rövidebb túrát választókat a busz felvitte a Kékestetőre, így nekik minimális szinttel kellett a mai napon megbirkózniuk.

A Bene patakot hamar elhagytuk, majd elkezdtük az emelkedésünket. Hol erdőben, hol irtásokon keresztül haladt a jól jelzett turista utunk. Visszanézve Gyöngyös, Mátrafüred panorámájában lehetett gyönyörködni. Bal oldalt Mátraháza 2 nagy épülete volt látható. Szinte észrevétlenül fogyott a szint. Egyesek, egy kis kitérővel elmentek a Kis-kő szikláihoz. Az andezit sziklák nagyon látványosak. A panoráma ma már nem teljes, mivel az erdő fái megnőttek, így korlátozott lett a kilátás Alföld irányába. Hármashatárnál találkozott ismét a csapat.

Egy kis szusszanás után nekivágtunk a Kékesnek. Mai nap legmeredekebb kapaszkodója következett. Amint az út meredeksége csökkent, elértük a Kékes déli oldalának bükkösét. Szép napsütéses időnk volt. Nemsokára elértük a szanatórium kerítését. Fenn a tetőn félórás pihenőt tartottunk. Ki táplálkozott, ki a folyadékveszteségét pótolta, ki a TV adótoronyba ment szétnézni.

Az országos kék jelzésen folytattuk utunkat Sas-kő irányába. A Mátra gerincének egyik legszebb szakasza következett. A Sas-kőről tökéletes a kilátás. Távolban a Karancs, Medves sziluettje, a látóhatáron a Szlovák Érchegység elmosódott körvonala látszódik. Előttünk a Recski medence, a falvakkal együtt. Sas-kő tetejét a világháborúban elesett turisták emlékműve uralja.

Utunk továbbra is lefelé vezetett. A Markazi kapunál elváltunk az országos kék jelzéstől, a zöld és a zöld L jelzésen folytattuk utunkat. Útközben egy Mária képet is láthattunk. Modern kép, valószínűleg korábban tényleg egy Mária kép lehetett a tölgyfán, de most a ránézés irányától függően Máriát, illetve Jézust lehet felismerni. A Rókalyuk-tetőn hullámos úton haladtunk, persze inkább lefelé vezetett utunk mint felfelé.
A jelzéstől 50m-re található a Markazi vár romja. Árpádkori vár volt, sokat nem tudunk a történetéről, a tatárjárás után épülhetett. Az 1552-es török ostrom után már nem volt hadászati jelentősége. A déli fal még jelentős magasságú. A romok feltárása még nem történt meg. A kilátás pazar a Várhegyről, alattunk Markaz, a nagy víztározójával, távolabb a Mátravidéki Erőmű a hűtőtornyaival, kéményével, még távolabb az Alföld látható. Északi irányban a Mátra oldalgerincei láthatók.

Egy kis pihenés és szemlélődés után elindultunk a túra utolsó szakaszára. A bokros, füves legelőn végig előttünk volt a Mátravidéki Erőmű sziluettje. A faluban a templomnál várt a buszunk, de mi még rátettünk 2km-t, mivel a jelzésünk eltűnt, mi meg a falu távolabbi pontján lyukadtunk ki. A kisebb túrát teljesítők már a presszóban vártak minket. Negyed órát mi is engedtünk magunknak, hogy a vízháztartásunkat egyensúlyba hozzuk. A következő túránk Börzsöny!

(Megjegyzés: A túráról más fényképek is megtekinthetők a honlapunkon http://termeszetbaratok.freeblog.hu/)

Muskovics András
szakosztályvezető

(A csatolt fényképeket József László (JL) és Kutasi Zsuzsa (KZS) készítette)

1. Mátrai táj (JL)
Kékes-Saskő gerincen (JL)
Hollók (JL)
Őszi kikerics (JL)
Ájtatos manó (JL)
Kőfolyás, Kiskő környékén (KZS)
Négyeshatár környéke (KZS)
Az ország tetején (KZS)
Markazi-tó látképe (KZS)
Markazi vár romja (KZS)

2006-10-08

Túra a Bükkben

2006. szeptember 9-én Bükkben túráztunk, megkezdve az őszi túrák sorozatát. 36 fő vett részt a túrán. Két túra lehetőség közül lehetett választani:

1. variáció: Cserépfalu – Hór-völgy – Kis-rét – Odorvár – Szt. Erzsébet forrás – Büdös-kút-tető – Tárkányi orom – Várhegy – Vár-kút – Bükkös völgy – Síkfőkút

Túratáv: 18km
Emelkedő: 600m

2. variáció: Szomolya – Leány-tó – Király-rét – Czakó-tető – Ibolyás-tető – Síkfőkút

Túratáv: 12km
Emelkedő: 300m

Az első variációt választó turisták szálltak le először a buszról. 27-en választottuk a hosszabbik útvonalat. Pár percen belül elértük a Hór-völgy bejáratát, és elindultunk Bükk egyik legszebb sétaútján. Valamikor a középkorban fontos útvonal volt a völgy, nem véletlen, hogy két várromot, vagy inkább várhelyet, lehet felfedezni a völgy feletti ormokon: Odorvárat és Füzérkő várát.
Negyed órán belül elértük a Subalyuk barlangot. A valamikori sikeres ásatások emlékére az út mellett szobrot és eligazító táblát állított fel a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága. Igen meredek lépcsősoron kell felmenni a barlanghoz. Látványos a barlang, de elég sok kőtörmelék halmozódott fel benne. Valószínűleg emiatt építettek támfalat a barlang hátsó részén.
Félórai szemlélődés után tovább folytattuk utunkat a völgyben. Jobb oldalt, a patak túloldalán, a Hór-völgyi felhagyott kőbányát tekinthettük meg. Jelenleg geológiai bemutató hely, jól tanulmányozható benne a triászkori zátonyok élővilága.
Továbbmenve egy nagy réthez értünk. A nagy lucfenyők árnyékában egy tájház bújik meg. Szerencsénkre a gondnok itt tartózkodott, egyébként csak előzetes bejelentkezés esetén fogadnak látogatót. Így mi megnézhettük a tájház belsejét, a kiállított bútorokat, cserépedényeket, használati tárgyakat.
Mielőtt Odorvárra felmentünk volna a kék romjelzésen, páran továbbmentünk a völgyben, hátha találunk felmeneti lehetőséget Füzérkő várába. Nem találtunk. A Hór-völgy irányából igen meredek, sziklás a várhegy. Azért nem bántuk meg a 3km-es kerülőt, mivel igen szép a völgy e szakasza. A többiek felmentek Odorvárra, itt vártak be minket. A felmenetel meredek, majd 300m szintet kell legyűrni egyhuzamban a kényelmes völgyi szakasz után. Odovár előtt szépen foglalt forrás mellett haladtunk el. Az elhelyezett tábla szerint nem ajánlatos fogyasztani belőle, de egyeseket ez nem zavart, ittak belőle és bajuk sem esett. Közvetlenül a vár előtt egy emlékmű látható. A fiatalon elhunyt Fodor Attila barlangásznak állították társai. Most is több sátor volt felállítva az esőbeálló környékén, a barlangászok a vár alatti Hajnóczy barlangot kutatják. A többiek már rég napoztak Odorvár csúcsán. Egy húsz percet Mi is leültünk, hogy kigyönyörködhessük magunkat a panorámában. Tökéletes volt az idő, tökéletes a panoráma Odorvárról. Északon a Látókövek sorakoztak, előttünk a Hór-völgy, dél irányába pedig az Alföldre lehetett ellátni. Közvetlenül a csúcs alatt is látható egy kis barlang.
A pihenő után tovább folytattuk utunkat. Az úgynevezett török úton haladtunk, végig erdőben. Az útbaeső vadászháznál bevártuk egymást. A tisztáson egy matuzsálemnek tűnő tölgyfát lehet látni. Egy nagyobb irtásnál megint szép panoráma adódott. A Látókövek most közelebb voltak hozzánk, mint Odorvárról. A Bélkő megcsonkított tetejét is látni lehet, mint a legnyugatibb ’követ’.
A Tárkányi Várhegy előtti turista útvonalak találkozásánál egy kicsit elkevertük magunkat. 10 percnyi bolyongás után visszajöttünk a csomóponthoz. Mivel párunknak a mai napon nem volt szerencséje a felvett bakancsához, úgy döntöttünk, hogy az eredeti tervünkhöz képest rövidítünk az út hátralevő részéből. Persze nem sokat, mindössze 1km-t. Síkfőkútra kisebb csoportokban érkeztünk le, a csónakázó tó környékére. A rövidebb túrát választók is velünk egyidőben szállingóztak a találkozási pontra, nagy meglepetésünkre. Nem sokat szuszogtunk a tó környékén, mivel még egy jó hideg sört sem lehetett kapni. Pedig a hely szép, 1-2 órát is el lehet ücsörögni a tóparton.
Eger érintésével mentünk hazafelé. Az egri repülőtér felett légibemutatót is láthattunk, valószínűleg repülőnap volt éppen. A tervezett 9 órára mindenki hazaért az őszi első túránkról. A következő túránk Mátra bérceire vezet, 2006.09.23-án szombaton.
(Megjegyzés: További fényképek tekinthetők meg a honlapunkon http://termeszetbaratok.freeblog.hu/)

Muskovics András szakosztályvezető

(A csatolt fényképeket Kutasi Zsuzsa (KZS) és Tóth Zoltán (TZ) készítették)

1.                  Subalyuk barlang (KZS)
Hór-völgyi felhagyott kőfejtő (KZS)
Hór-völgy, tájház (KZS)
Odorvár (KZS)
A tájház belseje (KZS)
Hór-völgy patakja (KZS)
Kapaszkodó Odorvárra (KZS)
Panoráma Odorvárról (KZS)
Panoráma a Török útról északi irányba (KZS)
A Látókövek (KZS)
11.
Síkfőkút, Csónakázó tó (KZS)
12.
Szomolya, múzeum (TZ)
13.
Szomolya, Kaptárkövek TVT bejáratánál (TZ)
14.
Szomolya, az egyik kaptárkő (TZ)
15.
Csendélet gombával (TZ)
16.
Sziklavár Noszvaj közelében (TZ)