Archívum: 2007-03

Kincsem túra képekben

A Tápiószelei Természetbarát Klub március 17-én rekord számú (709 fő) indulóval, nagy sikerrel rendezte meg a KIncsem 25 és 40 km-es, valamint az Aranyszarvas 50 km-es teljesítménytúrát.

2007-03-28

Pest megye turistája, 2. szakasz. A Margita 344,2 TSE beszámolója

Ugyan nagyon elkésve, de végül mégis eljutottam odáig, hogy elküldjem a Pest Megye Túristája második szakaszán készült képeket. A Csörögi indulásnál készítettet mellőzöm, mivel a vasútállomásról kellett volna indulnunk, és akkor nem is tévedtünk volna el, mert bizony teljesen más úton mentünk Vácrátótig, mint ahol kellett volna. Azért két képet (01 és 02) küldök erről a szakaszról is.
Vácrátótról kifele az út először csak magas bozótban (03), majd egy lovastanya területén tűnt el. A lovakat (04) villanypásztor védi, ezen kell keresztüljutni annak aki folytatni akarja az utat. (*) Most ott voltak a tulajok, és bár nem repestek az örömtől, de mégis megengedték, hogy menjünk. Ezután földúton haladtunk, elhagyva az agyagbányát egészen Őrbottyányig (05).
Nekem az Őrbottyán és Galgamácsa határa közötti szakasz tetszett a legjobban, ami réten át vagy erdőben vezetett (06, 07, 08, 09, 10) és ismét csak egy lovastanyára (11) érkeztünk. Ez már jóval nagyobb volt, és itt az alkalmazottakkal meg a kutyáikkal találkoztunk. Előbbiek nem túl szívesen adtak eligazítást, hogy merre vezet is tovább is a piros jel. Mégis megtaláltuk, és elértünk egy tóhoz (12). Innen már Vácegres fölé, majd a faluba értünk, ahol a buszmegállónál befejeztük a túrát. A községháza előtt készítettünk csoportképet (13), mivel egyik kocsma sem volt éppen nyitva, ezt azonban aligha használhatjuk majd az igazoló füzetbe, mert a táblán nagyon aprók a betűk.
Kellemes kirándulás volt.

Virág Györgyi

(*) A szerkesztő megjegyzése: azóta a lovastanyát elkerülő útvonalat az Erdőkertesi Természetbarát Sportklub kijelölte és le is festette. Lásd az „Útvonal-változások a Pest Megyei Piroson” c. tájékoztatót.

2007-03-25

VÁLTOZÁSOK A PEST MEGYEI PIROS ÚTVONALON

Kihasználva az enyhe telet, sikerült a Pest Megyei Piros (továbbiakban PMP) további szakaszait is bejárni, GPS-el bemérni. A Gödöllő-dombság térképéhez (továbbiakban G-d) és Pest Megye Turistája igazolófüzethez mellékelt térképhez (továbbiakban Pmt) képest az alábbi változások vannak, ill. lesznek. A leírás sorrendje Verőce-Apajpuszta haladási irányt feltételez.

* A Verőce felől érkező jelzés a 2-es út előtti 800 m-en az országúton halad. Jelenleg innen a 2-es út mellett – a közben j-ról becsatlakozó OKT-val együtt – a falu végéig halad, majd itt j-ra kiágazva az Erdészházig, ezt követően a Lósi-patak völgyében az Óriások pihenőjéig vezet. A változás a 2-es út elérésétől kezdődik: itt b-ra fordulunk, majd 180 m után átmegyünk az országúton. Itt található a Naszály térképe. Egyenesen továbbmegyünk 180 m-t, majd a Lázár-csárdánál b-ra fordulunk. A Czettler-ház mellett elhaladva erdőbe érve hamarosan egy lépcsőn felkapaszkodunk és b-ra fordulunk. Innen kis szintkülönbséggel a falu házai fölött megyünk. Keresztezzük az OKT-t, majd 440 m után j-ra kiágazik utunkból a Rockenbauer Pál kopjafához vezető út. További 530 m megtételével és kétszer b-ra kanyarodva érjük el a Gyadai-tanösvény kezdetét. Innen az Óriások pihenőjéig (2,42 km) jól kiépített, ismertető táblákkal is kiegészített tanösvényen haladunk. (Térképmelléklet neve: 01)
* Rád és Vácduka között a jelzés a Pmt-hez képest nem megy fel a Cseke-hegy oldalába, hanem a Burgundia-völgyben marad. (Térképmelléklet: 02 bal felső sarka)
* Vácduka és Csörög között az út nem vezet a vasútállomáshoz (ellentétben a Pmt-vel), hanem a Csörögi úton indul el Sződ felé. Csörög vá-on nincs pénztár, ezért helyette az igazolás Sződön történik. (Térképmelléklet: 03)
* Vácrátót és Őrbottyán között a turistaútra rátelepült egy lovarda, ezért a jelzett utat egy mostanival párhuzamos útra visszük. A kitérő útvonalat bejárta és máris lefestette az Erdőkertesi Természetbarátok Sportköre. (Térképmelléklet: 02)
* Vácegres után a jelzett út nem Pmt szerint az Egres-patak bal oldalán, hanem a jobb oldalán megy, ezenkívűl a Háromháznál nem a házak között, hanem az országút jobb kanyarjánál b-ra fordulva éri el az erdőt. (Térképmelléklet: 02)
* A Margitára felvezető úton a változás a G-d-hez képest az, hogy a Csemetéskert utáni kis kitérő nincs, azonkívül a S sáv jelzést elérve, avval együtt j-ra, majd 800 m megtétele után b-ra kanyarodik a Margita-csúcs felé. A G-d-n egyenesen is P j. megy, valóságban ez P+ jelzés. A jelzések a változásnak megfelelően vannak felfestve. (Térképmelléklet: 04)
* Gödöllőn a Bolnoka felé vezető PMP-t az épülő M31-es autópálya kétszer is keresztezni fogja, ezért a jelzéseket a következő útvonalon festjük fel a Honvéd út végétől (eddig az útvonal változatlan a korábbival): Repülőtéri út, Sportrepülőtér, az erdőt elérve az aszfaltút mellett lévő erdei úton (a Barátság I. olajvezeték felett) a gerincig, itt érjük el a meglévő PMP-t. Megjegyzés: az autópálya építkezése jelenleg még nem kezdődött meg, ezért valószínű, hogy az eredeti útvonal ebben az évben még járható lesz, a jelzést és a PMP-ről készülő térképet viszont nem egy évre tervezzük. (Térképmelléklet: 05)
* Az isaszegi szakaszt a G-d-n tévesen jelölték: a Rákóczi utcát keresztező (vasútállomás felöl érkező és Szoborhegyre vezető) jelzés P+, a PMP nem ezen, hanem a következő úton halad: Rákóczi u., Ady E. u.(az innen nyíló Madách utcában van a Falumúzeum, célszerű bélyegzőhely), Sápi u., Csata u., Szoborhegy. A jelzések elkészültek. (Térképmelléklet: 06)
* Az isaszegi erdőből kiérve a PMP j-ra fordul és kiér az Isaszeg-Pécel igen forgalmas országútra. Ezt elkerülendő többször bejártam a területet más útvonalat keresve, de igazán jó megoldást még nem találtam, Ha sikerül megtalálni, jelezni fogom.
* Győmrőről kivezető út továbbra is a Kossuth L. u-ról balra nyíló Farkasdi út, de ez utóbbi beépítettsége erősen megváltozott. Az út jobb oldalán bevásárlóközpont és a Harmónia Idősek Falva, b-ra uszoda. E két utóbbi épület között parkosított úton a sorompó mellett megyünk tovább és 100 m-re egy szépen megépített, vízeséssel, tóval is ellátott kis állatkertet találunk. A kerítés mellett (sorompót kikerülve) megkerüljük az állatkertet és a temetővel párhuzamos úton annak túlsó sarkához érünk. Innen a jelzés már a régi nyomvonalon halad. A sorompók nem minket hivatottak kizárni, mindkét intézmény hozzájárult a jelzés felfestéséhez és az út használatához. A jelzéseket a leírt úton festettem fel.
* Péteri-Hosszúberek vá.- M5 autópálya felüljáró. Az útvonalat Ócsáig Nagy László úrral az Ócsai Tájvédelmi Körzet munkatársával bejártuk és a végleges útfestés megtörténtéig piros spray festékkel megjelöltük. Változások a G-d-hez képest: a Csévharaszti ősborókás mellett lévő útat a térképen tévesen jelölték. Ezt a GPS-es bemérés és a helyi erdészekkel történt egyeztetés után jelenthetem ki egyértelműen. (Térképmelléklet: 07)
* M5 autópálya – 5-ös út közötti szakasz változásai. Az autópálya felüljárója után az Újerdő táblánál a G-d-vel ellentétben nem kanyarodunk b-ra, hanem egyenesen megyünk tovább. A Budapest-Lajosmizse vasútvonalat elérve nem a térkép szerint egyenesen megyünk át a síneken, hanem b-ra kanyarodva 300 m megtétele után. Az ócsai házakat elérve a j-ról becsatlakozó Vadász u- nál egyenesen továbbmegyünk még 200 m-t, ott derékszögű kanyart bevéve (a G-d-n az út továbbvezet egyenesen) érjük el a Kertész utat, melyen a Bugyi felé vezető útra érünk ki. Az Ócsai Tájvédelmi Körzet fokozottan védett területein korábban átvezető PMP-útvonal helyett jelenleg az út a Bajcsy-Zsilinszky u. –Némedi úton hagyja el Ócsát. Alsónémedi előtt az erdőbe érve az országút jobb kanyarulatából b-ra kitérve érünk ki az 5-ös útra. Itt előbb j-ra, majd a panziónál b-ra fordulunk. Ez az út már nyílegyenesen vezet a Duna-Tisza csatorna hídjáig. (Térképmelléklet: 08)
* Délegyháza – Taksonyi-híd. A Délegyházi tavaktól korábban a majosházi komp felé vezető út helyett jelenleg a volt P+ nyomvonalán (kis eltérésekkel) halad a taksonyi hídig, majd onnan Szigetcsépre, ahol csatlakozik az eredeti – komp felől érkező – piros úthoz. Dunavarsányon a vasúti sínen való átkelés után j-ra kanyarodunk (G-d-n egyenesen), elmegyünk a következő – Széchenyi – utcáig és azon megyünk végig. Az út végénél b-ra kanyarodunk. A Vörösmarty útat elérve azon megyünk 500 m-t. A benzinkútnál mi nem követjük az út kanyarulatát, hanem egyenesen megyünk tovább egészen az 51-es útig. Itt j-ra kanyarodunk és kb. 500 m megtétele után b-ra, a Duna-partra (G-d szerint korábban lement az út a partra). A Taksonyi hídtól a Bugyi-Taksony közötti országútig az Újlengyeli DSE a március 15-ei hosszú hétvégén felújította a jelzéseket. (Térképmelléklet: 09)
* A Pmt-hez képest a Ráckevén átvezető út megváltozott. A mostani útvonalvezetés a következő: Felső u. – Gárdonyi G. u. – Vasút sor – HÉV aluljáró – Kossuth L. u. – Árpád híd. A Ráckevei-Duna másik oldalán a PMP a Dömsödi -, Virág úton, Fanyilas sétányon keresztül halad Dömsöd felé. (Térképmelléklet: 10)
* Dömsöd és Apajpuszta között több változás is van a Pmt-hez képest. Korábban az út a halastavak gátján haladt, de magánosítás – és ennek mindenáron való érvényesítése – miatt voltunk kénytelenek az útvonalat megváltoztatni. Dömsödöt így a Némedi úton (balról temető) hagyjuk el és folyamatosan Ék-irányt tartjuk. Áthaladunk az utunkat 45 fokos szögben keresztező magasfeszültségű távvezeték alatt. A Dömsödi-árapasztó csatornát elérve j-ra kanyarodunk és a mellett – vasúti síneket is keresztelve – érünk ki a Kiskunlacháza-Kunszentmiklós országútra. Apaj és Apajpuszta között az útvonalat Kiskunsági Nemzeti Park írásos engedélye alapján úgy változtatjuk meg, hogy a Telepi úton haladva átmegyünk a Bugyi felé vezető országúton a falu széléig. Innen egy kis bal-jobbos úttörés után (jobbra focipálya) a kocsiúton megyünk tovább. 1,4 km-nél balra egy kocsiút ágazik ki, mi egyenes folytatjuk utunkat a mindvégig jól látható Apajpuszta felé. Mivel a pusztán átvezető úton egyetlen fa sincs, hamarosan útjelző oszlopokat fog kihelyezni a Tápiószelei Természetbarát Klub. (Térképmelléklet: 10)

Remélem e leírással sikerül az eltévedések számát minimalizálni. Őszre – a Pest Megye Turistája mozgalom 30 éves évfordulójára – reális esélyünk van a teljes felújítás befejezésére, új leírást is tartalmazó Igazolófüzet és egy PMP-t jelölő térkép kiadására. Mindezekkel együtt az útvonal bejárása vélhetően több örömet fog okozni az azt teljesítőknek.

2007.03.24.

Notter Béla

2007.04.04-én két kiegészítést teszek a fent leírtakhoz:

  1. Az Isaszeg-Pécel kérdéses szakasza megoldódott: az isaszegi erdőből kiérve 40 m-t egyenesen előre megyünk, majd ott a kocsiutat elérve azon balra fordulunk. Ezen 930 m-t megtéve kiérünk egy murvával leszórt útra (ezen jön be balról a S j.), mi j-ra fordulunk. 200 m után egyenesen megyünk a tanyák között az Isaszeg-Pécel országút felé, míg a P+ balra felkanyarodik a Bajtemetés felé. 40 m-el az országút előtt érjük el az eddig országúton haladó PMT-t és b-ra betérünk az erdőbe. A P+ jelzésig az Útvonalkövetők Klubja felfestette a PMT-t. Köszönet nekik érte! (Térképmelléklet: 11)
  2. Kosd és Rád között a G-d-hez képest az a változás, hogy a kosdi erdészháztól 900 m-re egy jobb-kanyar után hamarosan b-ra fordulunk és az erdőben folytatjuk utunkat (a G-d-n a turistaút továbbment és csak a szőlők között fordult balra). (Térképmelléklet: 12)

Kérek mindenkit, akinek a PMP-vel kapcsolatban észrevétele, javaslata van, a Hozzászólásokban, vagy E-mail-ben (notter@fotnet.hu) írja meg nekem.

Köszönettel: Notter Béla

2007-03-24

A Dunabogdányí Kajaktúra Természetbarát Egyesület élménybeszámolója

2007. március 3.-4.

A Dunabogdányí Kajaktúra Természetbarát Egyesület tagjai nemcsak evezni mennek, hanem időnként előnyben részesíti a természettel való találkozást gyalogosan is.


Miskolctapolcára 12-en indultunk el. Volt aki vonattal, volt aki autóval jutott el a szálláshelyre.
Úgy délidőben mindenki megérkezett. Délutánra beborult, esett az eső. A bátrabbak kirándulni indultak az esővel fűszerezett időben, amit a kutyusokkal, hősiesen végig is gyalogoltunk.
A Miskolctapolcáról induló túra “piros-zöld-zöld négyzet” /kb.10 km/ jelzett útvonalon visszakerültünk Miskolctapolcára.
Az eső miatt aki nem volt ilyen bátor, meglátogatta a Barlang-fürdőt.
Második napon teljes létszámban tettük meg a “piros-zöld-sárga” jelzésű útvonalat, ezt már ragyogó időben. /kb.12. km/
A Bükk- hegység lankás nem túl magas hegyei ölelik körül Miskolctapolcát.
A nap és az erdő illata előre jelezte a tavasz közeledtét. Felejthetetlen érzés, mikor találkozunk a természettel, az erdővel és az erdő lakóival.

Agárdi Éva

2007-03-19

Budai hegység, 2007. február 24. A MOL DUFI beszámolója

Az idei év első túrája a Budai hegységbe vezetett. Tavaly ilyen időtájban még 20-30 cm-es havat tapostunk Nagyszénás környékén.

Abszurdan enyhe telet hagytunk magunk mögött, a mai napon is kellemes időben mozgathattuk át az eltespedt ízmainkat. A mai túránkon 38 fő vett részt. Ki autóbuszal, ki személygépkocsival jött el a megbeszélt indulási pontra. Senkire sem kellett várni, úgyhogy a túrát reggel 8 órakor megkezdhettük.

Útvonal: Budaörs – Piktortégla üregek – Frankhegyi th. – Széchenyi hegy – Normafa – Makkosmária – Végvári szikla – Sorrento – Lóhegy – Mária völgy – Budaörs
Túratáv: 17 km
Emelkedő: 300 m

A Kő-hegy és Odvashegy között vezetett a Piros jelzésünk Farkas hegy irányába. Az előző napokhoz képest kissé hűvösebb volt az idő, éjjel pár fok mínusz volt errefelé is. A napnak nem nagyon akaródzott kisütnie, így kissé szürke időben gyalogoltunk a kopár, málladozó mészkő sziklák között. Ez a borongós idő az elkészült fényképeken is tetten érhető. Nem lehetett művészi képeket készíteni. Az erdő elérése után nem sokkal egy földbe épített kunyhó romjait fedezhettük fel. Talán azoké az embereké lehetett, akik a közelben levő piktortégla üregekből bányászták ki a piktortégla alapanyagát. Jó pár üreg ma is látható, biztonsági okokból az omladozókat vasráccsal zárták le a kalandkedvelő emberek elől.
A Frankhegyi Kolacskovszky turistaháznál tartottuk első pihenőnket. A turistaház még zárva volt, szombaton 10-kor nyít, mi pedig már fél 10-kor ideértünk. Egyesek bánatára nem vártuk meg a nyitást, tovább mentünk Széchenyi hegy irányába. Az Irhás-árok aljánál jelzés nélkül navigáltuk magunkat, míg el nem értük az Ördög-oromi kőfejtő felől jövő zöld háromszög jelzést. Következett a mai nap második komoly szintjének a leküzdése. Felfelé menet az út mellett egy új kis kápolna tekinthető meg. A Széchenyi-hegy TV adójánál bevártuk egymást.
A kis pihenő után folytattuk utunkat Normafa felé. A Gyermekvasút Széchenyi-hegyi végállomásánál egy nosztalgia szerelvényt is láthattunk, melyet nagy pöfékeléssel régi gőzmozdony vontatott. Normafánál nem időztünk, Makkosmária felé vettük az utunkat. Többször bejártuk már e szakaszt, legalább a jelenlevő turisták kibeszélhették magukat. A nap is erőlködött, egy kicsit melegedett az idő. Makkosmáriánál a tisztáson vagy 25 percet időztünk. A kegytemplom megtekintése után a piros jelzésen a Kavics-árok felé vettük útunkat. A Nagyszénászúg közelében szép mészkő sziklaalakzat található. Sajnálatos módon rengeteg szemét, építési hulladékot is kihordanak a környékbeliek. Pedig a környék szigorúan védett terület!
A Sorrentonál mindig érdemes pár percet megállni a szél és csapadék alakította sziklánál. Többször jártunk már errefelé, de ez a rész a Budaörs környéki hegyek egyik legszebb része. A sárga jelzésről hamarosan áttértünk a sárga kereszt jelzésre. Az erdő elhagyása után ismét Budaörs panorájában gyönyörködhettünk. Háromnegyed három körül az autóbuszunknál voltunk, indultunk hazafelé.
Amikor írom e sorokat, be kell vallani, hogy kisebb izomlázzal bajlódok, ami arra utal, hogy a kiíráshoz képest kicsit hosszabb lett a túra, meg a szint is több lett a kiírtnál. Persze az is lehet, hogy az ember a téli időszakban elpuhul kissé. Mindenesetre alapos bemelegítő túrának tekinthető a szombati túránk. 21 km-t gyalogoltunk, 500 m körüli szintet teljesítettünk. Egy hónap múlva ismét találkozunk, irány a Vértes!

Muskovics András
szakosztályvezető

(A csatolt fényképeket József László (JL), Kutasi Zsuzsanna (KZS), Reszler János (RJ) és Szabó Zsolt (SZZS) készítették)
A www.termeszetbaratok.hu honlapunkon más képekkel is találkozhattok.

1. Útszéli kápolna (JL)
2. Nosztalgia gőzös a Gyermekvasúton (JL)
3. Makkosmáriai pihenő (JL)
4. Ami nem a szigorúan védett területhez méltó…. (JL)
5. Budaörs hegyei (JL)
6. Sorrento sziklái (KZS)
7. Pihenő Sorrentonál (KZS)
8. Ébred a természet
9. Szt. Mihály szikla
10. Hunyadi János szobra Budaörsön
11. Budai hegység, átkelés a patakon (SZZS)
12. Budai hegység, egy kis pihenő (SZZS)

2007-03-08

Északi határvidék – az Erdőkertesi Természetbarátok Sportkörének beszámolója

Szakosztályunk 2006. tavaszán Magyarország északi határvidékének
bejárásába fogott bele. Célunk a szlovák határ mentén túrázás, illetve
az e területen lévő turisztikai látványosságok elérése, megtekintése.


Négy szakaszra osztottuk fel a magyar-szlovák határt:
1. a Duna határ (Rajkától Szobig)
2. az Ipoly folyó völgye (Szobtól Ipolytarnócig)
3. az Északi Zöld hosszú távú turistaút teljesítése
(Balassagyarmattól Sátoraljaújhelyig)
4. Bodrogköz (Sátoraljaújhelytől Záhonyig).
Nagy örömünkre szakosztályunk hét tagját sikerült ezen nagy
teljesítésekbe bevonni. A határ és a sáv vonzása nyűgözte le
túratársainkat. Huszonkilenc túranapot töltöttünk hol egyesével, hol
többen, e turisztikailag ismeretlen vidéken.
Először az Északi Zöld útvonalat említem, melyen eljutottunk
Balassagyarmattól Hídvégardóig, kettőszázhatvanhét kilométert
teljesítve.
Az Ipoly százhetvenkét kilométeren keresztül határ a két ország között.
A régi hidak helyei, a mai helyzet megismerése a cél. E szakasz
bejárása megtörtént a magyar oldalon. A szlovák oldalon is
megismertük a vidéket.
Néhány kép látható erről a programról a honlapon.
A másik két szakasz, illetve a hiányzó rész az Északi Zöld útvonalán idei
terveinkben szerepel.

Járosi László

Képek listája:
01. Ipoly torkolat
02. A folyó áttörése Burda hegynél
03. Szalkai híd
04. Tésai átkelő
05. Ipolytölgyes
06. Ártér Hontnál
07. Duzzasztó Nagyfalunál
08. A Börzsöny Kóvár felől
09. Balassagyarmat után
10. Ártári kőhíd Őrhalomnál
11. Hugyagi hídfő
12. Nepomuki Szent János szobor Mulyadnál
13. Határátkelő pont a folyón Rárósnál
14. A határsáv
15. Túloldal

2007-03-02


Hónap szerint

Kategóriák szerint