Archívum: 2006-07

Kerékpártúra Szent György-hegy környékén

Június 24-28-a között kerékpártúrát szervezett a Margita 344,2 Turisztikai és Sport Egyesület, ezen belül is Hardi Laci. A 36-37 fokos kánikula nem épp ideális idő a biciklizésre, ezért a napi programokat elsősorban az időjárás határozta meg.

1. nap. Ki vonattal, ki kocsival érkezett délután a Kisapáti környéki szálláshelyünkre (1. kép), egy szőlők között lévő szépen berendezett házba. Ezen a napon a heggyel jobbára csak lé formájában ismerkedtünk.

2. nap. A nagy meleg miatt úgy döntöttünk, hogy a hőséget a szigligeti strandon vészeljük át. A dűlőúton, majd kerékpárúton (2. kép), a félszigetet megkerülve, sok szép házat fényképezve értünk a strandra. A hőség csökkenésekor útra keltünk. Először a Szentháromság kápolnához mentünk fel, majd az Avasi tornyot (3. kép) néztük meg. Ezután bekerekeztünk Tördemicen és Lábdihegyen keresztül Badacsonyba. Itt szégyenszemre toltuk a biciklinket felfelé a Kisfaludy forráshoz, Szegedy Róza-házhoz (4. kép). Este parázson mindenféle finomságokat sütöttünk.

3. nap. Korán keltünk, hogy az erre a napra tervezett gyalogtúrát még délelőtt befejezhessük. Utunk a Lengyel kápolna, Tarányi-présház (5. kép), Oroszlánfejű kút (6. kép) mellett a K-, P-, K háromszög majd ismét a K sáv jelzésen a lenyűgöző szépségű Bazaltorgonákhoz (7-8. kép) vezetett.. Innen a Z sáv jelzésen értünk Kisapátiba, onnan pedig szálláshelyünkre. A déli, koradélutáni forróságban keményen sziesztáztunk. Estefelé – mikor a meleg elviselhetővé vált – Tapolcára biciklitünk, ahol az egyre szebb belvárosban (9. kép) szép sétát tettünk. Éjjel meglátogatott bennünket egy orrszarvú(bogár) és modellt űlt nekünk (10. kép).

4. nap. Ismét korán keltünk. Kerékpárral Tapolcán keresztül Diszelbe hajtottunk. Innen gyalogszerrel a Z sáv és kék L jelzésen sikerült a Csobánc várát (11. kép) bevenni. Ellenséget nem találtunk, annál inkább szép kilátást. Káptalantótin és Nemesgulácson keresztül értünk vissza Szent György-hegyre.

5. nap. 7 órakor indultunk. Először Szentbékkállára kerekeztünk. Alaposan bejártuk a Kőtengert (12-13. kép). Nagy élmény volt. Ezután Kékkúton megkóstoltuk a Savanyú-forrás finom vizét, majd Salföldre mentünk. Itt megnéztük a Természetvédelmi Majort és a szép népi házakat (14. kép). Ábrahámhegyen, Badacsonytomajon és Nemesgulácson keresztül értünk vissza a házhoz. Kitakarítottunk és elindultunkkocsival hazafelé. Útközben egy pár percre megálltunk Nagyvázsonyban a szépen felújított Zichy-kastélynál (15. kép).

Mindent egybevetve: a hőség ellenére nagyon szép napokat töltöttünk el Szent György-hegyen és környékén.

Notter Béla

2006-07-19

Útvonalfestés Vácrátót-Sződ között

Az Erdőkertesi Természetbarátok Köre a korábban bejárt szakaszok (Kosd-Rád, Rád-Csörög vá.) után júniusban a Vácrátót-Sződ (13 km) közötti szakaszt járta be, és látta el új jelzésekkel. A munkatúra résztvevői: Járosi László, Járosi Linda és Bossányi Gyula.
Munkájuk értékét az is növeli , hogy az általuk szervezett, és július 8-án megtartandó Corvin János emléktúra – melyet ezúttal is ajánlok mindenkinek – párhuzamosan nagyon sok feladatot adott nekik.

A felvételeket Járosi László készítette.

Notter Béla

2006-07-03

Rákócziak földjén (Dunai Finomító Természetbarát Szakosztály túra)

2006. június 16-18-án három napos Zempléni túrán vett részt a Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályának 36 tagja. Ezt a túrát felkészülési túrának terveztük a közelgő Székelyföldi jutalomtúrára való tekintettel. Az autóbuszunk 5 órakor indult Százhalombattáról. A túrát László tanyánál kezdtük meg az országos kék jelzésen. Az alábbi útvonalat tettük meg ezen a napon:

László tanya (K) – Nagy-Milic (K,Z) – Tolvaj-hegy (Z ) – Pusztafalu – Füzéri vár (K+,KL) – Füzér (K)

A megtett táv 10 km volt, a szint 500m. A túra egyik legszebb része a Tolvaj hegy sziklái voltak, ahol a riolit sziklák egy ritka fajtáját láthattuk. A sziklák ferde lapok sokaságából állt, mint egy soklapos sütemény. Füzér vára gyöngyszeme a Zempléni tájnak. Nagy örömet okozott a vár látványa, mivel a többségünk romos állapotban látta a várat. Végre megkezdődött az állagmegóvása! Sárospatak felé menet, ahol a szállásunk volt, megálltunk egy óra erejéig Füzérradványban. Megtekintettük a Károlyi kastély parkját. Jóleső érzéssel állapíthattuk meg, hogy a kastély nagyobbik részét felújították. A park csodálatos az idős fáival, sokkal több időt lehetni eltölteni a bejárásával. A Comenius Tanítóképző Főiskola Kollégiumában volt a szállásunk, ahol a vacsoránkat is elfogyaszthattuk. A szállásra, vacsorára nem lehetett panaszunk, és mindehhez elérhető áron jutottunk hozzá. Vacsora után szabad program, legtöbben a Sárospataki vár környékét járták be.

Szombatra beiktattunk egy keményebb túrát. Az útvonal:

Telkibánya (P) – Potács ház (P) – Pálos kolostorrom (P) – Amadé vár romja (P) – Téglás-kő (P) – Cicés rét (P) – Sólyom-kő – Fehér-kúti vh. (P) – Szár-kő oldal (P) – Regéc (P) – Regéci vár (P,K) – Mogyoróska (K)

A megtett táv 20 km, a szint 700m. Az idő továbbra is nyárias volt. Telkibányán megtekintettük az Ezüstfenyő Hotelt, egy-két túratársunknak kellemes emlékei fűződnek hozzá. A pálos kolostorrom falai még magasan állnak, kár hogy nem fordítanak energiát az állagmegóvására. Nagyon szép a panoráma az Amadé vár szikláiról, a Sólyom-kőről, és természetesen a Regéci várból. Itt említem meg, pedig sokat túráztam a Zempléni hegyekben, hogy keresztes viperát először láttam ezen a tájon, az Amadé várhoz való felmenetelnél. Ennek csak az a szépséghibája, hogy már nem élt! Csak remélni merem, hogy nem természetbarát okozta a halálát. Veszélyeztett hüllő fajunk, eszmei értéke 50.000.- Ft! A Regéci várnál is kellemes meglepetés ért Bennünket, végre elkezdték a vár állagmegóvási, helyreállítási munkáit. A falmaradványok most nagyon szépen követhetők, miután a felesleges fákat, bokrokat eltávolították a területről. Ez a Rákóczi ’fészek’ most az egyik leglátványosabb várromunk! Vacsora után ismét szabad program Sárospatakon.

Vasárnap levezető túra lett tervezve, mivel a társaság nagyobbik felének hétfőn dolgoznia kell. Zemplén elég távol esik Százhalombattától. Az útvonal:

Sátoraljaújhely (Z) – Magyar Kálvária (Z) – Cholnoky gejzírkúp (Z) – Látófa (K+) – Bányi nyereg (K+) – Pusztadélő (K+) – Kecskerágó (P) – Tengerszem (P) – Nagy Bot-kő (P)

A megtett táv 15 km, a szint 350m.

Egy-két pillantást vetettünk Sátoraljaújhely fő terére, és rögtön indultunk megtekinteni a Szár-hegyen levő felújított Magyar Kálváriát. Elovasva a márványtábláblákba bevésett városneveket, az idézeteket, Trianon után három generációval is megmozdul valami az emberben az igazságtalan békediktátum ellen. Kassa – Ungvár, hogy csak az első és az utolsó stációt említsem. Meredek volt a lemenet a Szár-hegyről. Változatos terepviszonyok közepette vezetett az útunk, mind melegebb időben. Említésre méltó a még mindig élő hatalmas Rákoczi tölgy, mely alatt egy negyedórás pihenőt tartottunk. Igen szép látvány a Megyerhegyi volt malomkő bánya, ahol a Tengerszem keletkezett. Nincs forrása, az összegyült csapadékvíz hozta létre. Kulturált a környéke, a meredek sziklaletörések mentén korláttal biztosították a zavartalan szemlélődést.

Jól sikerült a három napunk. Jövőre visszatérünk Zemplénbe!

A felvételek elnevezése:

1. Füzéri vár

2. Megyerhegyi Tengerszem

3. Regéc várának romjai

(Megjegyzés: ennél több fénykép megtekinthető a szerény honlapunkon http://termeszetbaratok.freeblog.hu/)

Muskovics András

szakosztályvezető

2006-07-03

A MOL DUFI Természetbarát Szakosztályának emléktúrája

MOL Nyrt Dunai Finomító Természetbarát Szakosztálya 2006. június 11-én 44 fővel vett részt a Georgiades emléktúrán.

A túra Perőcsényből indult, Salgóvár, Kis-Hideg hegy, Nagy-Hideg hegy, Oltárkő, Nagy-Mána bérc, Királyháza útvonalon. 19 km-t és mintegy 800 m szintet küzdött le a csapat. Az idő kedvezett a túrázóknak. Különösen szép panoráma volt a Salgóvárról, a Nagy-Hideg hegyről, valamint a Nagy-Mána bércről. A Nagy-Hideg hegy Csóványos gerinc alatt megszemléltük az Oltár-kőt és a Szabó köveket. A Börzsöny leglátványosabb andezit konglomerátum sziklái ezek. A Georgiades Gábor kopjafájánál délután ½ 5 körül helyeztük el szakosztályunk emlékkoszorúját. Egy bosszantó dologgal azért szembekerültünk, a főerdésznek nagyon nem tetszett hogy az autóbuszunkat Királyházán parkoltattuk. Érdemes lenne a PTSZ-nek, vagy az MTSZ-nek a Duna-Ipoly Nemzeti Park illetékeseivel rendezni ezt a félig meddig megtűrt állapotot.