Archívum: 2008-02

Galambos Márton emléktúra Isaszegen

Február 23-án 10 óra után több mint 90 turistát köszönthetett Trischler Ferenc , – a rendező egyesület – a REMTE (Rákoskeresztúri Egyesült Vegyiművek MTE) egyik túravezetője (aki egyben a RE-GE Természetjáró Egyesület elnöke is) az isaszegi vasútállomáson, mivel ebben az évben Isaszeg volt helyszíne a 33. Galambos Márton emléktúrának. A túraútvonal és látnivalók ismertetése során volt alkalmunk a Művelődési Otthon ajándékaként kapott szép kivitelű Kulturális programajánlót a résztvevők között kiosztani. A vegyipari dolgozók e hagyományos télvégi túrájának helyszíne évről-évre a Gödöllői-dombság.
A vasúti aluljárón való átkelés után a tőzegtavak felé vettük az irányt. A vikendházakat elhagyva felkapaszkodtunk a gerincre. Egy kis pihenő közben nagy szeretettel köszöntötték a jelenlévők Szabó Béla bácsit (a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének sportfelelősét, azaz az emléktúrának nevét adó Galambos Márton utódát), aki a közelmúltban töltötte be 80. életévét. (3. kép). Miközben a meredek lejtőn “legurultunk”, sajnos tapasztalnunk kellett az emberi felelőtlenség egy fajtáját, a nemrégiben felgyújtott hegyoldalt. Az Öregtemplom felé menet megnéztük Isaszeg új nevezességét a strucctelepet. Az Öregtemplom egyszerűsége, történelmet sugalló falai mindenkit elbűvöltek. A Z sáv turistajelzésen, szép és változatos tájon folytattuk utunkat a Honvéd-sírokig. Itt a rendező- és az erre az útra legtöbb turistát beszervező – REMTE terülj-terülj asztalkámmal várt minden túrázót. A résztvevők összefoglalót kaptak az emléktúra egyik alapító tagjától az eddigi 33 évről.
A túrát a Pest Megyei Piros jelzésen folytattuk a Honvéd-emlékműig, majd a Zsidó-temetőt néztük meg Tóth Ottó úr kalauzolása mellett. A túra során a résztvevők megtekintették a Falumúzeumot is, ahol Szmolicza József mutatta be Isaszeg eme büszkeségét. A túra 12 km megtétele utána vasútállomáson fejeződött be.
Notter Béla

2008-02-24

Margita Téli Teljesítménytúra és Margita Maraton

Február 9-én reggel hétkor derült időben indultak útnak az első túrázók Gödöllőről. A kora reggeli napsütésben csak a mínusz 5 fok körüli hőmérséklet és a babati tavak jégpáncélja emlékeztetett már a télre. Az egyre melegedő napfényes időjárás biztosan hozzájárult, hogy rekordszámú, 632 nevező indult neki a 20 és 40 km-es gyalogos teljesítménytúráknak. A nevezés folyamatos volt, még jóval a 137 terepfutó 9 órai tömegrajtja után is. A babati romtemplomig mindhárom csoport együtt haladt, de itt a 40-esek a Margita csúcsa felé, a 20-asok viszont Domonyvölgy irányába folytatták az útjukat. A gyalogos túrázók szintidejének teljesítése kellemes sétát tett lehetővé számukra, de közöttük is akadtak szép számmal olyanok akik végig futották a távot. Sokan azonban hosszabb pihenőt tartottak a domonyvölgyi ellenőrző pontnál, ahol a földre heveredve fogyasztották el a nápolyit meg a teát, és élvezték az akkor már kimondottan langyos napsütést. Nem úgy a terepfutók élcsoportjához tartozó mintegy tíz sportoló akik között éles verseny volt, melyet végül a női kategóriában Balogh Andrea 3:37:28-as, a férfi kategóriában pedig Németh Csaba 2:47:20-as idővel nyert meg.

Mi Margitások reméljük, hogy jól éreztétek magatokat és köszönjük, hogy eljöttetek. Nekünk is nagy élmény volt, és ezután is szeretettel várunk mindenkit. Jövőre, Veletek, Ugyanitt!

1 hozzászólás 2008-02-12

Vácegres környéke – az Isaszegi Természetbarát Klub beszámolója

Szívet-lelket gyönyörködtető ragyogó napsütésben túráztunk Vácegres környékén. Isaszegen, Gödöllőn és Vácegresen találkozva 22-en vágtunk neki a télinek tervezett, de tavaszira sikeredett túrának (1. kép).
A Pest Megyei Piros (PMP) útvonalán indultunk a katolikus templom és a temető mellől. Ennek a szakasznak legbújkálósabb része (2. kép) után egy horhos mellé érve (3. kép) már kényelmesebben haladtunk. A Z jelzéssel közös széles úton pedig már mindnyájan elfértünk (4. kép). Az erdőből kiérve tavaszt idézően kinyílt barkájú fűzfát láttunk (5. kép), de a Kéripuszta déli oldalánál lévő kis tavat azért még vastag jég borította (6. kép).
Kéripuszta mindig szolgáltat meglepetést, akárhányszor arra megyünk, mindig csinosabbak az épületek és a környék, kedvesek, segítőkészek az emberek. Sokféle állatot simogathattak meg a gyerekek – ebben az esetben persze mindenki gyerek volt (7. kép). Nagy sikere volt a csacsiknak (8. kép – Dalmi Éva felvétetele). A PMP-n folytattuk utunkat egy mély horhosban, majd onnan kikapaszkodva tágas kilátásunk volt Erdőkertesre, Margitára (9. – Zsigri Jutka képe). A turistaút egy szakaszát megint meg kellett osztanunk az “erdőnyűvő” crossmotorosokkal (10. kép), bár meg kell mondani, mikor mellettünk elhaladtak, tisztelettudóan levették a kezüket a gázról. Mikor a piros jelzés elkanyarodott ÉNy-felé, mi hűtlenek lettünk hozzá, és a P+-en, majd jelzés nélküli úton mentünk tovább. A zöld jelzés beérkezése után azon folytattuk utunkat. Közeledve Vácegres felé több helyről szép kilátás tárult elénk a falura (11. kép) és ÉK-i irányban Ecskendre, sőt a szandai Várhegy is nagyon jól kivehető volt a távolban. Visszaérve Vácegresre megnéztük a takarítás miatt éppen nyitva lévő katolikus templomot.
Ezután kocsiba ültünk és Galgamácsára mentünk, hogy megnézzük a Falumúzeumot.s a benne lévő Vankóné Dudás Juli kiállítást. Ez azért nem ment olyan simán, mert gondnokváltás miatt nem az interneten közzétett időben volt nyitva, jobban mondva egyáltalán nem volt nyitva. Nem adtuk fel a bejutás gondolatát és – igaz egy órába tellett, de – végül sikerült. A Polgármester Asszony fia eljött velem a gondnokért, aztán őt is beültettük a kocsiba és már nyílott is a Faluház kapuja. Minden nehézség ellenére érdemes volt megnézni a múzeumot, mert nagyon szép a Faluház (12. kép) és Vankóné Dudás Juli naiv festményei (13-14. kép). Visszafelé még megálltunk egy-két fénykép erejéig a festő lányának háza előtt, ahol az erkélyen láthatóak még képei (15. kép).

Kép és szöveg: Notter Béla

2008-02-10

Bemutatkozik a Porszem Közösségi Műhely, a PTSZ új tagja

Természetbarát egyesületünket 2007 év végén alapítottuk. 10 alapító tagjával elsősorban a Galga-mentén, a Gödöllői dombság területén és Gödöllő városában ténykedünk.
Székhelyünk: Hévízgyörk.
Az egyesület megalapításához az alapötletet az a mindennapokba egyre jobban begyűrűződő érzés váltotta ki, hogy az emberek egymástól elkülönülten, házaikba / váraikba visszavonulva, az anyagiakat hajtva, egymásra kellő mennyiségű időt nem szánva éldegélnek. A természettől egyre távolabb kerülő, elmagányosodó világ hozta létre szervezetünket. Szeretnénk új minőséget teremteni a közösségi lét előtérbe helyezésével, ha másként nem megy, legalább hobbi szabadidős tevékenységi szinten.

A gyermekeket játékosan, akadályversenyek és nomád nyári táborok megrendezésével kívánjuk elérni, bevonni. Belőlük növekszik a jövő generációja, aminek legalább egy része had „fertőződjön meg” az igazi gyermeki lét érzésével, akire van idő a közösségen belül, aki játékosan nevelve ráérez és magáévá teszi a természet közeli életmód értékeit, s akinek nem ciki a hagyományok ismerete, ápolása, s így magyarnak lenni.

A felnőtt társadalomról sem mondunk le! Számos programmal segítünk, hogy visszataláljanak a nagyanyai múltban rejlő szépségekhez, fontosnak tartsák a környezetkultúrát, a természet védelmét.
Tetteink, hozzáállásunk nyújt mintát gyermekeinknek. Ez óriási felelősség, amire sokan talán csak vállat vonnak. Mi tudjuk, hogy van lehetőség a változásra, ha azt nem kintről várjuk, hanem mi magunk hozzuk létre, elsőként önmagunkban. Az önfejlesztés egyik módszere, eszköze lehet a jóga, aminek szellemisége nagyban hozzájárulhat belső és külső világunk minőségi változásához. Programjainkon ezzel is megismerkedhetnek az érdeklődők.
Gödöllőn, és reményeink szerint hamarosan Hévízgyörkön is közösségi estek keretén belül nyújtunk ismereteket a magyar népi hagyományokról, gyógymódokról, irodalomról, s mindenféle természetbarát, az egyszerű, ám egészséges életmóddal kapcsolatos témákról.
A természetjárást kedvelők különböző típusú és nehézségű túráink közül válogathatnak. Hazai kirándulások, külföldi magashegyi túrák és klettersteig mászások egyaránt szerepelnek a felhozatalunkban.
Szakképzett túravezetőink igény szerint ismeretátadással is állnak a túratársak rendelkezésére az adott tájegység sajátosságait és látványosságait illetően.
Szervezetünk más egyesületekkel karöltve környezettisztító akciókkal óhajtja szebbé tenni életfeltételeinket. Hálás köszönet a Kékes Turista Egyesületnek, a Pest Megyei Természetbarát Szövetségnek és a Téry Ödön Túra Klub lelkes támogatóinak, „öreg” bakancsosainak!

Legyen Ön is felelős gondolkodója és alkotója világunknak! Mindenkor szeretettel látjuk közösségünkben.