Archívum: 2009-02

A DKTE gyalogtúrája 2009. márc. 21-én

Az idei programban szereplő III. 21.(szombat)-i, Vácegres-Gödöllő túra kiírása:

Busz indulás Újpest-Városkaputól 8 óra 15 p., kb. 1 óra út Vácegresre. Indulás a Községházától 9óra 15 p.-kor, egyben itt találkozás a másként érkezőkkel.
Útvonal: Pest-megyei piros csíkon Gödöllőig, táv: 22 km, szint 430 m (elosztva!).
Idősebbeknek kiszállási lehetőség 3-4 km-rel korábban, Máriabesnyőnél.
Visszaút: Gödöllőről vonat a Keletibe: Minden óra 26 és 40 perckor és még 15 óra 14 p.-kor is, HÉV az Örs-re: Minden óra 18 és 48 p.-kor.
Máriabesnyőről vonat a K. pu.-ra: Minden óra 36 p.-kor.

Házi feladat: A jó időről való gondoskodás.
A rossz idő miatt szidható a túravezető: LICHTMANN Tibor

2009-02-27

MARGITA 40- 20 GYALOGOS TELJESÍTMÉNYTÚRA ÉS TEREPFUTÓ VERSENY

A” Margita 344,2” Turisztikai és Sport Egyesület már a 15. alkalommal rendezte a téli teljesítménytúráját. A fagypont körüli kissé borongós időben 605 megszállott gyalogos indult a 40 és 20 km-es távon. A legkorosabb teljesítő a Utasi János (1937) Budapestről érkezett. A legfiatalabb célba érő a 40-es távon Molnár Zsolt (1994) és a 20-as távon Bohner Eszter (2002) volt.
A gyalogosok után a futók indultak a III. Téli Margita Terep Maratonon. Idén is a Terep Ultra Kupa országos sorozat nyitó versenye. A 172 induló között szlovák, román és osztrák maratonista is volt.
A helyenként kissé sáros pálya megnehezítette a futók dolgát de így is a győztes csak 4 perccel maradt el a pályacsúcstól. A jó hangulat, meleg tea, zsíros kenyér, szépen csillogó érmek és  kategóriánként a helyezetteknek a kupák kárpótolták a célba érkezőket.

Eredmények:

3. Kovács László                       Eger              2:56:50

2009-02-16

Túra a biai hegyekben – az Isaszegi Természetbarát Klub beszámolója

Bár a meteorológia jelentés által beharangozott 15 fokos meleg erősen túlzónak bizonyult – ezt talán legjobban Ági bánta, aki hitt szép szavuknak – , a februárhoz képest mégis kellemes időben túrázhatott az a 28 fő, aki  velünk tartott.
Isaszegi, majd és gödöllői találkozóhelyről összesen öt kocsival (valamint hárman Pestről busszal) mentünk Biatorbágyra, ahol a viadukt környékén parkoltunk le.
Némi vakaródzás, kávézás után elindultunk (1. kép). Természetesen első utunk a viadukthoz vezetett (2. kép). Ma már ipari műemlék ez a csodás hídeggyüttes. Az első hidat 1883–84-ben, másodikat 1898-ban építették. A Füzes-patak völgyét hidalják át 120–140 méter szélességben és 20–25 méter magasságban. Kétes hírnevet egy őrült bécsi kereskedő hozta meg számára azzal, hogy 1931-ben felrobbantotta a Budapest-Bécs között közlekedő gyorsvonatot. 22-en meghaltak, 17-en súlyosan megsérültek.
A két híd között lévő lépcsőn felmentünk a (volt) pályatestre, majd a híd túloldalán a meredek völgyoldalon (3. kép) szlalomoztunk le.

A P sáv jelzésen indultunk  most már tényleges gyalogtúránkra. Eleinte enyhén emelkedő aszfaltúton mentünk, majd ezt magunk mögött hagyva lassan beértünk az erdőbe. Egy utat keresztező bekerített birtokot kellett a turistaútnak megkerülni (4. kép), majd egy derékszögű jobb-kanyar után igencsak meredek emelkedő (5. kép) miatt kerültek szóba először felmenőim. A kapaszkodást nehezített az előző napokban leesett rengeteg eső, bár azt is meg kellett őszintén állapítanunk, hogy ahhoz képest még járható volt az út – köszönhetően a hegységet alkotó dolomitnak, mészkőnek. Szóval, miután felértünk a tetőre és leszálltunk kilógó nyelveinkről, továbbindultunk. Párszáz méter után előbb egy szép kilátóhelyhez (6. kép), majd a túra leglátványosabb szakaszához, a Kő-orr nevezetű sziklaformációhoz (7-9. kép) értünk. Itt nem csak a különös alakú sziklákat csodáltuk meg, hanem elemózsiáztunk és a következő túrákat is megbeszéltük. Továbbindulva még egy szép sziklatornyot (10. kép) kerültünk meg, majd erős lejtő után egy még erősebb emelkedő (11. kép) és a felmenőim következtek.
A P+ jelzésen folytattuk utunkat és értünk el a példásan helyreállított Szt. Vendel (Szily) sírkápolnához (12. kép). A kápolnát a XIX. század elején építette Szily József. A II. világháborúban erősen megrongálódott, helyreállítása után viszont megint nem kedvező évtizedek jöttek egy kápolna fennmaradásához.  Mostanra viszont helyi alapítvány és önkormányzat, valamint a Pilisi Parkerdőgazdaság segítségével újból (majdnem) eredeti pompájában áll. Könnyű terepen 2,5 km megtétele után visszaértünk kocsijainkhoz.
Kocsival a temetőhöz hajtottunk, ahonnan elsétáltunk a Szentháromság térre. Az itt található Szentháromság-oszlop (13. kép) 1760-ban épült. Ezt követően a Sándor-Metternich kastélyt (14. kép) néztük meg kerítésen keresztül. Sajnos erre nem vonatkozik az eddigi biatorbágyi műemlékekre vonatkozó megállapításunk, miszerint szépen felújították azokat.
Visszatérve sétánk kiindulópontjára, továbbhajtottunk a következő településre, Etyekre, ahol először a Magyar-kúthoz (15. kép) mentünk. A bővizű kutat – mely a XIX. század elején épült -  hányatott sorsa alatt még be is temették a 70-es években. 1996-ban ugyan visszaállították a kutat és a medencéket, de az eltelt 13 év soknak bizonyult a bizonyosan nagyon alapos és szakszerű vakolásnak, mára jobbára csak a felújítást hirdető Demján Alapítvány márványtábla az egyetlen ép pont az épületen. Ezt követően felsétáltunk a Kálváriára (16. kép), mely előtt Szent Vendel szobra áll. Még a műemlék pincesort szerettük volna megnézni Etyeken, de a vendegvaro.hu-n jelzett öreghegyi úton nem találtuk azokat. Találtunk viszont egy szép kis teret nagy szőlőpréssel, (legalábbis nyáron) virággal teli hordókkal (17. kép). Még kimentünk Botpusztára, ahol a Nazarénus rendházat és a Katolikus templomot kerestük. Tulajdonképpen amit megtaláltunk az épp az volt, csak ekkor ezt még nem tudtuk, mert a vendegvaro.hu ezt is máshol tüntette fel (18. kép).
Ilyen apró bosszúságokat leszámítva jól töltöttük a napot.

Kép és szöveg: Notter Béla

1 hozzászólás 2009-02-08

Tarvágás a Pest-megyei piroson – Az Isaszegi Természetbarát Klub közleménye

Tájékoztatjuk kedves túratársainkat, hogy a PMP péceli-műút – Bajtemetés
közti szakaszának közepén, a Koporsó-völgyben, a piros jelzés tarvágás miatt
mintegy 800-1000 méter hosszban gyakorlatilag megsemmisült. Szerencsére ezen
a részen sehol nem tér le a PMP a kijárt erdei útról, végig azon kell
maradni a megmaradt erdőszélen. A tarvágás végeztével a jelzés folytatódik.