Archívum: 2006-12

Budai hegység, 2006. december 10.

A Pest Megyei Természetbarát Szövetség 2006. december 10-én rendezte meg a szokásos Mikulás túrát a Budai hegyekben. A Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályát 52-en képviseltük.

Útvonal: Pálvölgyi bg. – Mátyás-hegy – Remete-hegy – Árpád-kilátó – Kecske-hegy – Határ-nyereg – Hármashatár-hegyi repülőtér – Hűvösvölgy – Kis-Hárs-hegy – Szépjuhászné vá. – Budakeszi, Korányi szanatórium – Budakeszi, Vadaspark parkolója

Túratáv: 12 km
Emelkedő: 250 m

Fél nyolckor indult a buszunk Százhalombattáról, a szokásos SOHO melletti helyről. Összeszedtük az embereket Tárnokon, Érden. Kilenc óra körül már a Pálvölgyi barlang parkolójában voltunk. Vártunk egy negyed órát, mivel 10-en személygépkocsival jöttek a megbeszélt helyre. Az idő csodálatos napsütéssel indult. Igaz ez csak az első órában volt így, aznap többet nem láttuk a napot, befelhősödött. De legalább nem esett az eső! A Szépvölgyi úton felsétáltunk a Fenyőgyöngyéig, ahol találkoztunk a Mikulás képviselőjével, Georgiádes Évával, rendezendő dolgainkat. A zöld jelzésen lementünk megkeresni Mikulásunkat, aki már várt minket természetesen. Úgy tűnt, sokan nem előztek meg minket. Nagyon melege lehetett a Mikulásnak, mivel a szakálla az álla helyett a nyakában lógott. Egy nóta eléneklése fejében mindenki kapott csomagot. Turistatársunk vörös borral megkínálta Mikulásunkat, hogy kitartson egész délelőtt a túrázók fogadása végett.

Mivel időnk volt bőven, kisétáltunk az Árpád kilátóhoz. Megkapó Budapest panorámája erről a pontról. Negyed óra után visszasétáltunk a Mikuláshoz, de nem tartottuk fel a munkájában, a Glück Frigyes úton elindultunk a Határnyereg felé. Az út a Kecske sziklák alatt vezetett, elhaladtunk az Oroszlán szikla mellett. Nem sok fantázia kell hozzá, de tényleg oroszlánra hasonlít a szikla. A Határnyereg után kék jelzésen folytattuk tovább utunkat. Ismeretlen katona sírja, Vadaskerti emlékmű, régi határkövek érintésével a jelzésünk párhuzamosan haladt a Vitorlázórepülő-tér mellett.

A Gyermekvasút Hűvösvölgyi végállomáson a társaság bevárta az elmaradt társakat, kihasználva az időt szendvicsének elfogyasztására. Elindultuk túránk második szakaszára. A sárga jelzésen mentünk fel a Kis-Hárs-hegyre. Van itt egy kilátó, igaz életveszélyesnek van nyilvánítva. Talán 2007-ben felújítják majd. Továbbra is jól álltunk az időnkkel, úgyhogy a kiírástól eltérően a Nagy.Hárs-hegyet is útba ejtettük. A Kaán Károly kilátóból is szép a panoráma. Kár, hogy az ég mind szürkébb lett. A csúcs előtt található a Báthory barlang. Bejárata le van zárva.

A Gyermekvasút Szépjuhászné állomásánál ismét elég sokat kellett várni az elmaradozó társainkra. Innen a Budakeszi úttal párhuzamosan mentünk a Korányi Szanatórium bejáratáig. Átkelve az úton, a Pléh Krisztusnál a sárga kereszt jelzésen sétáltunk a Vadaspark parkolójában várakozó autóbuszunkhoz.

Ezzel az idei túráinkat befejeztük, jövőre újra kezdjük!

Minden kedves túratársamnak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Esztendőt kívánok e honlapon keresztül is.

(Megjegyzés: Ennél több fénykép megtekinthető a honlapunkon http://termeszetbaratok.freeblog.hu/)

Muskovics András szakosztályvezető

(A csatolt fényképeket Kutasi Zsuzsanna (KZS) és József László (JL) készítette)

1. A Mikulásunk (KZS)

2. Gyülekező a Mikulás körül (KZS)

3. Sorban állás a Mikulásnál (JL)

4. Mikulás ajándékot ad 1. (JL)

5. Mikulás ajándékot ad 2. (JL)

6. Fázik a Mikulás (KZS)

7. Indulás a Mikulástól (JL)

8. Panoráma az Árpád kilátóból (JL)

9. Pihenő az Árpád kilátóban (JL)

10. A nagy gombavadász (KZS)

2006-12-22

ERDEI MIKULÁS-KERESŐ TÚRA

A PTSZ idén is -2006.12.10-én – az érdeklődőkkel elindult megkeresni “Erdei Mikulást” a Budai hegyekben.
Találkozás a Fenyőgyöngye autóbusz végállámosnál volt fél 9 és fél 11 között.

Az Erdei Mikulás segítője útvonal leírással, berajzolt térképpel látta el a csoportosan, illetve családdal érkező, várakozással teli érdeklődőket. A túristajelzés nélküli útvonalon Mikulásképek jelezték a közeledést a Mikuláshoz.

Az alsótagozatos iskolások elmélyülten tanulmányozták a leírást, figyelték a jelzéseket, hogy biztosan találkozzanak a Mikulással.

Nem is maradt el az öröm. Az Erdei Mikulás meglepetés-csomaggal jutalmazta a kitartó túrázókat.

Természetesen a Mikulás sok szép verset, éneket hallgatott meg, eltette emlékbe a kedves rajzokat és a saját kezüleg készített ajándékokat.
Volt másfél éves kisfiú aki elszőr járt erdőben, volt olyan 3 éves kislány aki olyan verset mondott, melynek 10 versszaka volt.

156 -an voltak a túrán, Szolnokról, Abonyból, Százhalombattáról, Tárnokról, Érdről, Budapestről.

Keressük meg jövőre is az Erdei Mikulást!

Georgiades Gáborné

2006-12-21

Nagy-Kopasz hegy

Szombaton , egy decembert meghazudtoló csodálatos tavaszias időben szép kirándulást tettünk a Margita 344,2 TSE-vel a Budai hegyekbe. Nagykovácsiból indultunk gyalogosan, és itt vártuk be azokat, akik nem velünk jöttek Gödöllőről (1-2. kép). A S, P sáv jelzésen indultuk a Kossuth L. úton, ahol nagyon tetsett egy szépen felújított ház (3. kép). A balodali utolsó háznál elhagytuk a S jelzést, és a Z-ön haladtunk tovább, míg el nem értüka Z háromszög jelzést. Ezen egészen a Nagy-Kopasz-hegyi – szeptemberben átadott – Csergezán Pál kilátóig (4-5-6. kép) mentünk. A 7. képen Csaba, az 559 m magas hegy névadója látható. A 23,5 m magas kilátó nem szoványos megjelenésével, jó kilátást nyújtó teraszával végül mindenki tetszését elnyerte, még annak is, akinek első ránézésre nem tetszett. A kissé párás idő ellenére legalább 40 km-re el lehetett látni (pl. Gerecsén lévő TV-torony is). Kis elemózsiázás után továbbindultunk. A P háromszög jelzést elérve még nem indultunk el azon Nagykovácsi felé, Attila tanácsára előbb megnéztük a Tarnai-pihenőt (8-9-10. kép). Megérte. Tervezgettük siklóernyővel vajon elegendő hely lenne-e a nekifutáshoz ahhoz, hogy a szél alákapjon az ernyőnek, hol találnánk meg az első termiket stb. Szerencsére nem volt siklóernyőnk. A P háromszög, majd a P sáv jelzésen értünk vissza Nagykovácsiba (11. kép). A megtett távolság 15 km volt.

Notter Béla

2006-12-12

Évadzáró turista bál Gödöllőn

2006 11.25-én tartottuk hagyományos évadzáró turista bálunkat Gödöllőn. Nem jó indult az est. Az abonyiak és a tápiószeleiek közös busszal jöttek, ami úgy döntött, sok neki a táv Gödöllőig, ezért Zsámbokon felmondta a szolgálatot. Próbálkoztak a javítással, de végülis Tápiószeléről kértek egy másik buszt, amivel 3/4 7-re (5 óra helyett) megérkeztek. Nagy ováció fogadta őket.

Vacsora (1. kép) után – melyet kényszerűségből két részletben tartottunk – röviden ismertettem (2-4. kép) az év fontosabb eseményeit, kiemelve két fontos tényt. Az egyik az, hogy a szakosztályok jó szervezőmunkáját bizonyítja, az általuk szervezett teljesítménytúrákon összesen 3185 fő vett részt. A másik örömteli hír, hogy a PTSZ létszáma nemhogy csökkent, hanem kismértékben nőtt is 2006-ban.
Meghitt kis ünnepség keretében köszöntöttük Nyitrai Pált és nejét (5. kép), akik a napokban ünnepelték 50. házassági évfordulójukat. Örömkönnyeket nem csak az ünnepeltek ejtettek. Ezúttal is még sok boldog esztendőt kívánunk nekik.
Ezután a táncé volt a főszerep (6-8. kép), meg-megszakítva egy-egy olyan eseménnyel, amely mindenki érdeklődésére számíthatott. Így kisorsoltuk a PTSZ ajándékkosarát, átadtam az egyedi kivitelű okleveleket és az értékes ajándékkönyveket azoknak, akiket a szakosztályok vezetői ajánlottak kiemelkedő munkájukért.

Kitüntettjeink:Nagy Gergely (Abony), Greif Károlyné, Ujj Ágnes (Margita), Muskovics Endre, Szabó Zsolt (MOL DUFI), Bakó Kálmán, Bugyi Márta, Nyitrai Pálné, Sinka Józsefné (Tápiószele). Járosi Lászlót a PTSZ javasolta kitüntetésre a PMP felújításában végzett kiemelkedő munkájáért.

Az est folyamán kétszer tartottunk lottójátékot, amely minden évben nagy siker, nagy harc folyik a kis ajándékokért (9-10. kép). A jó hangulatú esten elfeledtük a kezdeti nehézségeket. Az estet egy dal eléneklésével fejeztük be Georgiades Gábor emlékére.

A felvételeket Hardi László és Notter Béla készítette.