Archívum: 2008-12

Gyermek Kéktúra (GYKT) – a Turai Tekergők Társasága újabb sikere

A Turai Tekergők Társasága  2008.október 28-29-én teljesítette a Gyermek Kéktúra (GYKT) Cserhátsurány-Mátraverebély szakaszát (53,1 km).
Teljesítők:

Szívből gratulálunk nekik!

2008-12-30

Mikulás túra, 2008. december 07. – a DUFI beszámolója

A Pest megyei Természetbarát Szövetség, mint általában, vasárnap, 2008. december 7-én rendezte meg Mikuláskereső túráját a Budai hegyekben. A Dunai Finomító Természetbarát Szakosztályát kb. 70-en képviseltük a Mikulás keresésében. A pontos létszámot nem tudtam megállapítani, mivel többen maguk szervezték meg a túrát, de tagunkkal is összeakadtunk az útvonalon, illetve telefonon keresztül. Természetesen autóbuszos volt a túra, de sokan személygépkocsival is jöttek. Az autóbuszt 40-en választották, a többiek személygépkocsival jöttek el a megbeszélt helyre. Az idő kellemetlenül hűvösre fordult a túra napjára, de legalább megúsztuk az esőt, mely az elmúlt napokban elég rendesen öntözte a földet. Végül is a hideg frontnak köszönhetően kellemes panorámákban volt részünk, három kilátót is útba ejtettünk a túra során. Igazából csak egy változat lett kiírva a mai napra, de a kis gyerekekkel levőknek azért biztosítottuk a rövidebb távot a megszokottak szerint.

Útvonal:    Hűvösvölgy (S) – Kis-Hárshegy (ZO) – Nagy-Hárshegy (S) –  Szépjuhászné vá. (S) – János-hegy (P) – Normafa síház (KO) – Makkosmária (Z+) – Budakeszi, rk. templom (-)

Túratáv:        14 km
Emelkedő:     450 m

Nem kellett korán indulnunk, Budai hegyek közel vannak hozzánk, így csak nyolc órakor indultunk el Százhalombattáról. Tárnok, Érd érintése után egy óra alatt elértük a hűvösvölgyi Nagy-réttel szemben levő parkolót. Innen kezdtük meg jelzetlen úton a Mikulás megkeresését. Közben telefonon egyeztettünk a személygépkocsival jövőkkel, ők a Nagykovácsi út és a Hűvösvölgyi út elágazásában található MOL kút közelében várakoztak ránk. 1 km után rátértünk a sárga körjelzésre, Kereszteztük a Gyermekvasútat, majd a MOL kúttól feljövő sárga jelzés elérésénél megtaláltuk a Mikulás sátrát. Voltunk vagy ötvenen, a mi társaságunk találta meg elsőnek a Mikulást. A kisebb gyermekek énekszóval köszöntötték a Mikulást, meg a mellette serénykedő Krampuszt. Az éneklésnek Mikulás csomag lett a jutalma. Persze a felnőttek sem maradtak ki az ajándékozásból, mindenki kapott ajándékcsomagot.
A rövid túrásainkat negyedórai itt tartózkodás után a Mikulásnál hagytuk, mi a sárga jelzésen felkapaszkodtunk a Hárs-hegy vasútállomáshoz. Pár száz métert a vasúttal párhuzamosan gyalogoltunk, majd átkeltünk a pályán, a Kis-Hárs-hegyi kilátó felé vettük az irányt. A 362 m magas csúcson levő kilátót nemrégiben építették újjá. Pompás kilátás adódik innen a Hűvösvölgyre, Remeteszőlősre, Máriaremetére, Budára, a környező hegyekre. Közben utolért egy nagyobb gyerek csapat, valószínűleg ők is Mikuláskereső túrán vettek részt. A hegycsúcs szűknek bizonyult ennyi ember számára, a kilátóban is kevés ember fér el, így lejöttünk a csúcsról. Pár perc múlva a két Hárs-hegy közötti nyeregben voltunk, majd továbbra is a sárgán elindultunk a Kaán Károly kilátó felé. Útközben, pár helyen homokkő kibúvásokat láthattunk. A tölgyfákon eléggé elszaporodott az élősködő sárga fagyöngy ebben a szektorban. Dekoratív látvány a termése, karácsonyi hangulatot áraszt, pedig a fák megsínylik a jelenlétét. A kilátó alatt a Báthory barlang található, vasajtóval lezárt állapotban. Ismert hossza 339 m, függőleges kiterjedése 41 m. Valószínűleg a pliocén korszakban alakították ki a hévízek. A gömbfülkék mellett számos kristály, borsókő, cseppkő található a barlangban. A kilátó tetejéből teljes körpanoráma adódik azok számára, akik nem ijednek meg a pár lépcsőfok leküzdésétől. Az erős szél miatt nem lehetett sokat gyönyörködni a környékben, 10 perc után tovább gyalogoltunk, most már lefelé a Gyermekvasút Szépjuhászné vasútállomása felé.
1 km után leértünk az állomásra, ahol Mikulás szerelvényeket láthattunk. Nagy keletje volt a mai napon, a Gyermekvasúton való vonatozásnak. 20 percet eltöltöttünk a budaszentlőrinci pálos romok megtekintésével. Boldog Özséb esztergomi kanonok alapította a pálos szerzetesrendet 1308-ban. A pálos templomot és kolostort a XIII. végén olasz építőmesterek kezdték építeni. A kolostor híres volt a maga korában hatalmasnak számító méreteiről és gazdagon díszített belső helyiségeiről. A kolostort a török hódítók pusztították el. A barátok elmenekültek, kincseiket a Felvidékre menekítették. A rend központját áthelyezték a lengyelországi Czestochowába. A nézelődés után átkeltünk a forgalmas Budakeszi úton, majd a Pozsonyi-hegy gerincén, a piros jelzésen felkapaszkodtunk a János-hegyre. A szépen felújított Erzsébet kilátóban eltöltöttünk vagy negyed órát a panoráma megtekintésére. Még belépőjegyet sem szednek, ami a mai magyarországi viszonyok közepette szinte példa nélküli! Köszönhetően a hideg frontnak, még a Gellért-hegyet, meg pár hidat is láthattunk a távolban. A kék körjelzésen innen átsétáltunk a Normafához. Szép erdők vannak ezen a szakaszon, sok eligazító, tájékoztató táblát helyeztek el. Különösen sok tábla foglalkozik a szálaló erdőműveléssel, amely erdőművelési mód számunkra, a turisták számára is üdvözlendő, ellentétben a tarvágásos módszerrel. Mivel egyesek már fáztak a csípős széltől, a síházban forralt borral melegítették fel magukat.
A Normafa síháztól a zöld keresztjelzésen haladtunk tovább Makkosmária felé. Kereszteztük, mai napon már harmadszor a Gyermekvasútat, majd Sötét-vágás, Diófás-tető érintésével elértük a Kegytemplom előtti rétet. Nem sokat időztünk itt el, benéztünk a barokk templomba, majd a Makkosi úton legyalogoltunk Budakeszi centrumába. A buszunk a római katolikus templomtól nem messze parkolt. Negyed óra várakozás után mindenki befutott, indulhattunk hazafelé. Három óra körül majd mindenki hazatérhetett. Ezzel a túrával befejeződött a 2008 évi túrák sorozata, lehet tervezgetni a következő évi programunkat.
Végül, a honlap szerkesztőjével, Endivel minden kedves túratársunknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és eredményekben gazdag, Boldog Új Esztendőt kívánunk.

Muskovics András
szakosztályvezető

Megjegyzés: Más képekkel, ugyanez a leírás a Dunai Finomító Természetbarát Szakosztály honlapján is megtalálható:

(A csatolt fényképeket Kutasi Zsuzsa (KZS) és Szabó Zsolt (SZZS) készítette)

01 Csoportosulás a Mikulás sátra körül (SZZS)
02 Mikulásunk ajándékokat oszt (SZZS)
03 Kis-Hárs-hegyi kilátó (SZZS)
04 Sorban állás a kilátónál (KZS)
05 Nagy-Hárs-hegy (KZS)
06 Panoráma a Hármashatárhegy felé (KZS)
07 Irány a Nagy-Hárs-hegy (SZZS)
08 Nagy-Hárs-hegy, Kaán Károly kilátó (SZZS)
09 Panoráma a kilátóból (SZZS)
10 Szépjuhászné vasútállomás, Mikulás vonatok találkozója (SZZS)
11 Budaszentlőrinci pálos kolostor romjai (SZZS)
12 Budapest látképe a János-hegyi Erzsébet kilátóból (SZZS)
13 Távolodóban az Erzsébet kilátó (SZZS)
14 Pihenő Normafánál (SZZS)
15 Makkosmária, fák mögött a Kegytemplom (SZZS)

2008-12-12

Erdei Mikulás-kereső túra – az Isaszegi Természetbarát Klub beszámolója

Kis csapatunk gyerekeiben és éppen volt gyerekeiben erős szimpátia van a Mikulás iránt. Ennek is tudható be, hogy 28-an indultunk keresésére a Budai-hegységben.
Isaszegen a Művelődési Otthon előtt 8 órakor találkoztunk. Jó volt látni a Művház előtt felállított Betlehemet (1. kép).  A következő találkozóhelyünk Gödöllő volt. Itt már kezdtünk úgy kinézni, mint egy Mikulás-csapat (2. kép). Az Isaszegről jövő 4 kocsi itt további kettővel egészült ki. Így indultunk el, hogy a PTSZ szervezte Erdei Mikulás-kereső túra rajthelyét a Szépjuhászné közelében megleljük. Ez egyáltalán nem volt nehéz, hiszen a környéken rengeteg Mikulás-sapkás gyereket és felnőttet láttunk.
A parkírozó mellett lévő tisztáson az indulókat Georgiades Évike és fia fogadta, látta el jó tanácsokkal, térképpel. Külön felhívták mindenki figyelmét a 100 méterre sem lévő 1300-as években épült – ma már csak romjaiban látható -  Budaszentlőrinci pálos kolostor megtekintésére, sőt leírást is kaptunk róla. Szavukat mindenki megfogadta, ezért a kolostor teljes befogadóképességére szükség volt, hogy mindnyájan elférjünk benne (3. kép).
A Hárshegyi körút zöld irányított kör jelzésén indultunk (4. kép). Hármas útkereszteződéshez érve szinte kötelességszerűen indultunk a Kis-Hárs-hegyi kilátó felé. Annyian voltunk, hogy a kilátó felé-, és felől kialakult egyirányú út betartását mindenki magára nézve kötelezőnek érezte.  Magába a kilátóba való feljutás is eltartott egy kis ideig (5-6. kép), mégis megérte felmenni, mert – ugyan sejtelmes párába burkolózva – a Budai-hegység jó részét beláthattuk (7. kép).
Abból a megfontolásból, hogy a mezőny kicsit széthúzódjon és az abonyiak igen népes gyerekseregével ne együtt érjünk a Mikuláshoz, nem a S sáv, hanem a Z körút jelzést követtük. Persze evvel a kis többlet-úttal nem kerültünk nagy időhátrányba, hiszen összesen 400 m-el volt hosszabb ez az út a másiknál. Ismét elérve sárga jelzést, azon átmentünk a gyermekvasút pályáján. A gyerekek nagy örömére épp jött egy Mikulás-fejjel feldíszített szerelvény. A fákon lévő kis Mikulás-képek jelölték az irányt, mikor letértünk a S j-ről és a Schüller útra tértünk. Párszáz méter után balra fordultunk és elértük a Tótasszony oltárt (8. kép). Egyre nagyobb Mikulás-képek (9. kép) a Mikulás közeledtét jelentették számunkra. Végül megtaláltuk őt a S és a S körút kereszteződésében.  A mi csapatunkban csak jó gyerekek és felnőttek vannak, ezért még a krampusztól is csomagot kapott mindenki, és nem virgácsot (10-11. kép).
Folytattuk utunkat. A gyermekvasút végállomása előtt elhaladva a gyerekek unszolására négyen úgy döntöttek, hogy vonatra szállnak. A többiek OKT-n haladva Nagy-rétre, majd a Szépjuhászné útra értek (12. kép). Sajnos majd 900 m-t gyalogjárda nélküli aszfaltúton kellett mennünk, csak egy rövid szakaszon tudtunk erdőben egy kanyart levágni. Végre a P jelzést követve elhagytuk az aszfaltozott utat, és nekivágtunk utunk legmeredekebb szakaszának (13. kép) leküzdéséhez. A Z körút jelzést elérve elemózsiáztunk, majd pár fő kivételével (akik a P-on közvetlenül mentek vissza a kiindulópontra) a nagy többség továbbra is együtt haladt, és a Hárshegyi körúton, majd S jelzésen a Kaán Károly kilátóhoz ment. Közvetlenül a kilátó előtt egy kis horhosban (14. kép) van a Bátori-barlang (nevét Bátori László pálos szerzetesről kapta, aki a XV. században élt itt) lefalazott mesterséges bejárata.
A kilátó (15. kép) 454 m magasan van. Szomorúan olvastuk a feljárat mellett, hogy Kaán Károly erdőmérnök emléktábláját rongálás miatt az erdészeten őrzik (16. kép).  Már az emléktábla másolatát is megpróbálták tönkretenni embernek nem nevezhető lények. Fenn a kilátó teraszán jó erős szél fújt, legalábbis ahhoz, hogy a térképet kiteríthessük a számunkra be nem azonosítható épületek, települések pontosítására. Szép kilátásban volt részünk (17. kép). A S sáv jelzésen (18. kép) értünk vissza kocsijainkhoz. Illendően elbúcsúztunk egymástól. Legközelebbi újévköszöntő túránk január 3-án lesz Isaszeg környékén.